Biologia
/22.06.20/
Temat: Ćwiczenia utrwalające- ptaki i ssaki /materiały na grupie/
8.06.20
Temat: Przegląd i znaczenie ssaków
Przepisz notatkę:
Ssaki dzieli się na:
- stekowce– np. dziobak i kolczatki. Są jajorodne,
- torbacze- np. miś koala, kangur. Wszystkie gatunki posiadają charakterystyczną torbę położoną na brzuchu, w którym rozwijają się młode.
- łożyskowce- jest to największa grupa zwierząt. Wszystkie posiadają łożysko. Jest to wytwór zarodka i matki, który łączy oba te organizmy.. Zalicza się do nich miedzy innymi: nietoperze, naczelne, zającokształtne, gryzonie, trąbowce, parzystokopytne, nieparzystokopytne, drapieżne, płetwonogie, walenie
Skopiuj link i obejrzyj film. Tam znajdziesz odpowiedź na zadanie.
Zadanie: Jakie jest znaczenie ssaków?
1.06.20
Temat: Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem.
Przepisz notatkę:
1.Ssaki to zwierzęta, które karmią młode mlekiem ? odżywczą wydzieliną wytwarzaną w organizmie matki. Wszystkie ssaki mają cztery kończyny
2. Ssaki oddychają płucami. Są stałocieplne, czyli dużo wytworzonej energii zużywają na ogrzanie ciała.
3. Niemal wszystkie ssaki są żyworodne /Dziobak i kolczatka składają jaja./
4. Ssaki opiekują się potomstwem.
25.05
Temat: Przegląd i znaczenie ptaków
Przepisz notatkę:
1.Ptaki hoduje się na potrzeby przemysłu spożywczego dla mięsa i jaj. Niektóre gatunki dzikiego ptactwa widnieją na liście zwierząt łownych. Ptasich piór używa się do wypełniania kołder, poduszek lub kurtek. Papugi i kanarki, ze względu na towarzyski charakter lub piękny śpiew, są hodowane jako zwierzęta domowe.
2. Kształt dzioba ptaka zależy od rodzaju pokarmu, którym się on żywi, oraz sposobu, w jaki go zdobywa.
3.Budowa kończyn tylnych ptaka zależy od jego trybu życia i zamieszkiwanego środowiska.
18-22.05
Temat: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu
Zapisz notatkę:
1. Cechy ptaków:
-ptaki są kręgowcami;
-składają jaja jak gady, ale są stałocieplne jak ssaki;
-opanowały powietrze dzięki przystosowaniom do lotu.
2.Przystosowanie ptaków do lotu
-aerodynamiczny kształt.
-kończyny przednie przekształcone w skrzydła.
-asymetryczne pióra.
-pneumatyczne kości (wypełnione powietrzem)
-usztywniony kręgosłup, to kręgowce stałocieplne. Jako jedyne Zadanie: zwierzęta, posiadają Zachęcam
one w skrzydła, ich szczęki z kolei
zachęcam do obejrzenia filmu:
(Skopiuj poniższy link, to ułatwi Ci pracę)
Zadanie :
Zadanie- narysuj budowę jajka kurzego w przekroju. Poniższy link jest wskazówką
https://odrabiamy.pl/biologia/ksiazka-11917/strona-101/zadanie-634553
11-15.05.
Temat: Powtórzenie wiadomości ?test
Tydzień 04-08.05.2020 rok
Temat: Przegląd gadów
Wpisz notatkę do zeszytu
- W Polsce występuje kilka gatunków węży . Zaskroniec, dość często spotykany, jest wężem niejadowitym, natomiast żmija zygzakowata jest jadowita. Żmiję można spotkać w rzadkich lasach, w krzakach lub na wrzosowiskach ,zaskrońca w pobliżu wody. Oba węże są podobne tylko na grzbiecie zaskrońca brak ciemnego zygzaka.
- Jaszczurki polskie mają podobny do siebie wygląd /jaszczurka zwinka, jaszczurka żyworódka/ Różni się od nich wyglądem padalec bo choć to jaszczurka to przypomina węża.
- Żółwie dzielimy na wodne / np. morski / i lądowe /np. grecki /
Zadanie : wykonaj rysunek krokodyla i napisz w jakim środowisku żyje / termin do 8.05.20/
Tydzień 27-30.04.2020 rok
Temat: Gady-kręgowce, które opanowały ląd
Zapisz notatkę
Gady to zwierzęta zmiennocieplne. Dzielą się na grupy: jaszczurki, węże, żółwie, krokodyle. Należy pamiętać iż kiedyś istniały gady- dinozaury, które dawno wymarły
Przykładem gadów jest np. jaszczurka zwinka. Spotkamy ją w lesie, w zaroślach lub na łące. Odżywia się owadami i larwami. Oddycha za pomocą płuc. Rozmnaża się poprzez jaja. Na zimę zapada w sen.
Jaszczurki jak wszystkie gady , podlegają ochronie
Zadanie:
Wypisz po jednym przedstawicielu poszczególnych grup gadów.
Tydzień 06-10.04.2020 rok
Temat:Płazy-kręgowce wodno-lądowe
1.Wypisz przykłady płazów
a/bezogonowych
b/ogoniastych
2.Opisz w punktach cykl rozwojowy żaby
Tydzień 30.03.-03.04.2020 rok
Temat:Ryby -kręgowce wodne, przegląd i znaczenie
Zadania:1.Wymień jakie znasz ryby słodkowodne i morskie
2.Jakie jest znaczenie ryb?
Drodzy Uczniowie proszę o zdjęcia prac na messegera lub na e-maila grabowska.iwona@sps19.kalisz.pl
Temat: Kręgowce i bezkręgowce
Wypisz po 5 przykładów zwierząt należących do grupy bezkręgowców i kręgowców
Temat: Ryby ? kręgowce środowisk wodnych
?Odpowiedz pisemnie w kilku zdaniach:
Jakie jest środowisko życia ryb
? Jakie jest przystosowanie ryb do życia w wodzie
? Jaka jest wymiana gazowa u ryb
? Czy ryby są zwierzętami zmiennocieplnymi