JĘZYK POLSKI
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 25.05.20 ? 29.05.20
25.05.20
Temat: Pisownia wielką literą ? ćwiczenia ortograficzne.
Przypomnimy sobie zasady pisowni wielka literą, a następnie wykonamy zadanie 1 str. 18 – 19
26.05.20
Temat: Porządkujemy wyrazy w kolejności alfabetycznej.
Przypomnimy sobie alfabet i wykonamy zadanie 2 str. 19
27.05.20
Temat: Komputer w bibliotece ? analiza czytanki.
Na lekcji przeczytamy czytankę ,,Komputer w bibliotece?? i odpowiemy na podstawie tekstu na pytania.
28.05.20
Temat: O czym należy pamiętać przy wysyłaniu listów ? analiza wiersza Marcina Brykczyńskiego
pt: ,,Listy zaczarowane??.
W oparciu o tekst wiersza odpowiemy na pytanie 1 i 2 ze strony 199.
29.05.20
Temat: Liczebniki: główne, porządkowe, ułamkowe, zbiorowe.
Powodzenia i do zobaczenia:)
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 18.05.20 ? 22.05.20
18.05.20
Temat: Środki stylistyczne w wierszu Anny Kamieńskiej pt: ,,Las mały i wielki??.
Przeczytajcie proszę wiersz Anny Kamieńskiej ,,Las mały i wielki?? z Waszego podręcznika ze strony 174. Na lekcji omówimy wiersz i wskażemy środki stylistyczne.
19.05.20
Temat: Porównania w wierszu Joanny Papuzińskiej pt: ,,Pytania??.
Przeczytajcie proszę wiersz Joanny Papuzińskiej ,,Pytania?? z Waszego podręcznika ze strony 71. Na lekcji omówimy wiersz i wskażemy porównania, czyli wyrażenia, którymi określa autorka dobroć.
20.05.20
Temat:Ciekawostki o filmie.
Zastanówcie się, jakie słowa kojarzą Wam się z filmem. Wspólnie na lekcji wykonamy zadanie 1 ze strony 70 z Waszych ćwiczeń, a jako zadanie domowe proszę zróbcie zadanie 2 ze strony 72:)
21.05.20
Temat: Podmiot i orzeczenie.
Przeczytajcie proszę informacje o podmiocie i orzeczeniu, które znajdują się na stronie 89 w Waszych zeszytach ćwiczeń. Na lekcji w oparciu o zdobytą wiedzę zrobimy wspólnie zadanie 1 ze str. 89 i zadanie 4 ze str. 90. Jako zadanie domowe zróbcie proszę zadanie 2 i 3 ze str. 90.
Powodzenia i do zobaczenia:)
22.05.20
Temat: Równoważniki zdań.
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 11.05.20 ? 15.05.20
11.05.20, 12.05.20
Temat: W świecie legend polskich ? Legenda o Kraku i smoku wawelskim.
Proszę, abyście wysłuchali Legendy o Kraku i smoku wawelskim https://www.youtube.com/watch?v=balErY5dz6g lub ją przeczytali (ze wskazaniem na przeczytali).
Dawno temu, gdy polskimi ziemiami rządził król Krak, w Krakowie pojawił się smok. Było to ogromne zwierzę, o zielonej skórze, długim ogonie i paszczy wypełnionej ostrymi zębami. Smok zadomowił się w jamie pod zamkiem i żądał, aby raz w tygodniu składano mu ofiarę w postaci krowy. Jeżeli nie spełniono jego zachcianki, porywał ludzi. Na mieszkańców Krakowa padł blady strach, jednak znalazło się kilku śmiałków, którzy twierdzili, że zdołają pokonać smoka. Niestety żaden z nich nie wracał z wyprawy do jamy potwora. Zarówno król, jak i poddani stracili już nadzieję na ratunek. Co tydzień stada bydła boleśnie się kurczyły, gdyż smok wymagał zawsze najdorodniejszych sztuk. Martwiono się, co będzie, gdy pożre już wszystkie krowy. Gdy wydawało się, że wszystko już stracone i lud Krakowa czeka zagłada, na dworze Kraka pojawił się ubogi szewczyk.
– Panie mój, myślę, że jestem w stanie pokonać dręczącego Was smoka – zwrócił się do króla, nisko się kłaniając.
W królewskiej sali rozbrzmiały śmiechy rycerzy.
– Patrzcie go, śmiałek się znalazł.
– Nie wiesz, że smoka nikt nie jest w stanie pokonać?
– Zabił już wielu wybitnych wojaków! Jak możesz się z nimi równać?
Jednak Krak był mądrym władcą i wiedział, że nie można marnować żadnej szansy na uwolnienie się od groźnej bestii.
– Dobrze, szewczyku. Pokonaj smoka, a zostaniesz sowicie nagrodzony.
Szewczyk ukłonił się i odszedł, obmyślając swój plan. Niebawem wszystko miał już przygotowane. Zabił najdorodniejszego barana, jakiego udało mu się znaleźć, a potem wypchał go siarką i dokładnie zaszył. Zarzucił sobie go na plecy i udał się w kierunku smoczej jamy. Najciszej jak tylko potrafił zakradł się do samego wejścia, rzucił wypchanego barana i uciekł. Wkrótce z groty wyszedł smok, zwabiony zapachem świeżego mięsa i dostrzegając 3 barana, natychmiast go pożarł. Siarka ukryta w zwierzęciu od razu zaczęła działać, powodując u smoka ogromne pragnienie. Rzucił się w kierunku Wisły i pił, pił, pił, pił…Wydawało się, że jeszcze chwila i wypije całą Wisłę! I wtedy nagle rozległ się ogromny huk. Smok wypił tak dużo wody, że po prostu pękł. Pomysłowy chłopiec został bohaterem całego miasta, a król sowicie go wynagrodził. W Krakowie zaś do dziś, u stóp Wawelu, można zobaczyć Smoczą Jamę i ziejącą ogniem figurę wawelskiego smoka, upamiętniającą bohaterski czyn szewczyka.
Na lekcji on ? line odpowiemy na następujące pytania:
- jakie postacie występują w legendzie?
- jak wyglądał smok?
- dlaczego mieszkańcy Krakowa bali się smoka?
- kto pokonał smoka?
- w jaki sposób szewczyk pokonał smoka?
Zadanie do wykonania ? wypisz z tekstu zdania, które opisują smoka lub ułóż je sam:)
13.05.20, 14.05.20
Temat: Kim była Wanda i dlaczego nie chciała Niemca?
Proszę, abyście wysłuchali Legendy o Wandzie https://www.youtube.com/watch?v=FzV_lOe2yH8
Na lekcji on ? line określimy tematykę i problematykę utworu.
15.05.20
Temat: Wyrazy wieloznaczne.
Język polski jest niezwykle bogaty. Wiemy już z klas poprzednich, że powtarzanie wyrazów jest błędem, dlatego należy używać wyrazów bliskoznacznych, czyli takich, które mają podobne znaczenie. Bogactwo języka kryje się również i w tym, że wiele wyrazów ma kilka znaczeń. Są to właśnie wyrazy wieloznaczne, które brzmią tak samo, ale znaczą zupełnie coś innego. Potrafimy ich znaczenie rozpoznać po treści zdania, kontekście np:
Wczoraj przestraszyłam się pluszowego węża (zabawki, która przypomina pełzającego gada).
Ogrodnik podlewał klomby długim i gumowym wężem (gumowym przewodem).
Na weselu goście w rytm muzyki robią ,,węża??(rodzaj zabawy).
KARTA PRACY
Poniżej podane są różne znaczenia wyrazów wieloznacznych. Przeczytaj je i ułóż zdania z trzema wybranymi.
ZAMEK 1) dawna budowla, w której zamieszkiwali ludzie zamożni
2) urządzenie do zamykania drzwi
3) suwak w kurtce lub bluzie
BLOK 1) zbiór kartek do rysowania
2) budynek mieszkalny
3) większy kawałek czekolady lub czegoś słodkiego
4) rodzaj obrony w walce
5) rodzaj betonowej cegły
MYSZ 1) niewielki gryzoń
2) urządzenie do komputera
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 04.05.20 ? 08.05.20
04.05.20
Temat: Moje hobby, czyli co lubię robić.
Obejrzyjcie ilustracje, ze strony 73 w Waszych podręcznikach. Odpowiemy ustanie na pytanie, w jaki sposób dzieci na obrazkach spędzają swój wolny czas, w jaki sposób każdy z Was lubi wolny czas spędzać?
Proszę, abyście zrobili zadanie 1 ze strony 73.
05.05.20
Temat: Części mowy ? zadania utrwalające.
Na lekcji powtórzymy wiadomości o rzeczowniku, czasowniku i przymiotniku oraz sprawdzimy, jak poradziliście sobie z poniższym zadaniem.
06.05.20
Temat: Związki frazeologiczne. Na lekcji przypomnimy sobie, co to są związki frazeologiczne i sprawdzimy zadanie
07.05.20
Temat: Cechy legendy ? analiza Legendy o Lechu.
Na stronach 147 ? 148 w Waszych podręcznikach znajduje się Legenda o Lechu. Przeczytajcie proszę jej tekst, a na lekcji spróbujemy odpowiedzieć na pytanie, jakimi cechami wyróżnia się legenda.
Zadanie 4 ze strony 149 do samodzielnego wykonania.
08.05.20
Temat: Jak opisać zwierzę?
Na lekcji spróbujemy przygotować słowniczek, który pomoże nam opisać żyrafę.
Samodzielnie w kilku zdaniach zróbcie proszę zadanie 2 (jak się nazywa Wasz ulubiony zwierzak, ile ma lat, jak się nazywa, wygląd i charakter).
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 27.04.20 ? 30.04.20
27.04.20 r., 28.04.20 r.
Temat: Wyrazy dźwiękonaśladowcze.
Proszę, aby każdy z Was zalogował się na www.epodreczniki.pl (login i hasło otrzymał każdy ode mnie indywidualnie). Gdy się już zalogujecie wejdźcie proszę w aktualności, a tutaj E-materiały ? Audiobooki. Tutaj należy kliknąć język polski, a następnie temat: Wyrazy dźwiękonaśladowcze w poezji i prozie. Przeczytajcie proszę wstęp ? co to są wyrazy dźwiękonaśladowcze, jak się inaczej je nazywa i jakie dźwięki naśladują. Następnie wysłuchajcie nagrania ? rozdział 1- odgłosy natury (rozdział 2 i 3 nie), podsumowanie. Wykonajcie pracę domową ? ćwiczenie 2 (połącz nazwy sprzętów i urządzeń domowych z wydawanymi przez nie dźwiękami).
Powodzenia i do zobaczenia:)
29.04.20 r., 30.04.20 r.
Temat: Określamy nastrój wiersza.
Proszę, aby każdy z Was zalogował się na www.epodreczniki.pl (login i hasło otrzymał każdy ode mnie indywidualnie). Gdy się już zalogujecie wejdźcie proszę w aktualności, a tutaj E-materiały ? Audiobooki. Tutaj należy kliknąć język polski, a następnie temat: Słuchamy poezji i określamy nastrój wiersza. Przeczytajcie proszę wstęp, a następnie wysłuchajcie nagrania ? rozdział 1(Jak określić nastrój w wierszu), rozdział 2 (Niech żyją urodzinki), rozdział 3 (Co to będzie…. co to będzie), podsumowanie. Wykonajcie pracę domową – ćwiczenie 1 (jaki to nastrój ? do zdjęć należy dopasować odpowiednie określenie nastroju dobierając odpowiednie wyrazy znajdujące się poniżej)
Powodzenia i do zobaczenia:)
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 20.04.20 ? 24.04.20
20.04.20 r.
Temat: Analiza i interpretacja wierszy o wiośnie.
Przeczytajcie proszę dwa wiersze o wiośnie ,,Idzie wiosna” i ,,Wiosna”. Wiersze znajdują się w Waszych podręcznikach na stronie 162. Omówimy je na lekcji on ? line. Jako zadanie domowe zróbcie proszę zadanie 2 (pod tekstem).
21.04.20 r.
Temat: Pan Przecinek.
Na lekcji on ? line przypomnimy sobie, kiedy stawiamy następujące znaki interpunkcyjne: przecinek, kropkę oraz dwukropek. Następnie w oparciu o zdobyte wiadomości zróbcie proszę zdanie 1, które znajduje się poniżej.
Zadanie 1.
W każdym wypowiedzeniu wstaw brakujące znaki interpunkcyjne: przecinek, kropkę lub dwukropek.
Mama kupiła do pokoju Katarzyny szafki fotel i regał na książki
Krzysiek interesuje się historią matematyką i muzyką
Moje ulubione kolory to żółty różowy i beżowy.
Och jest już bardzo późno!
Spokojne błękitne niebo wróżyło cudowną pogodę.
Zosia Jurek i Ania pojechali na wycieczkę.
22.04.20 r.
Temat: Namalowane słowem.
https://epodreczniki.pl/a/namalowane-slowem/DdKRPnf19 ? przeczytajcie proszę wiersz Marii Konopnickiej ,,Co dzieci widziały w drodze” i zastanówcie się, jakie obrazy poetyckie zostały w wierszu ukazane. Przeczytajcie także, co to jest obraz poetycki (informacja na początku tematu). Odpowiedzcie ustnie na pytania: co widziały dzieci? którędy jadą? co czuły, jadąc drogą? Jako zadanie proszę, abyście wypisali z wiersza rymy np.: drogą ? mogą.
23.04.20 r.
Temat: Przy imieniu stoi, nikogo się nie boi – kilka słów o przyimku.
https://epodreczniki.pl/a/przy-imieniu-stoi-nikogo-sie-nie-boi/DWJG1eWGt ? zapoznajcie się proszę z informacjami na temat przyimka ? co warto wiedzieć o przyimku. Następnie wykonajcie zadanie 1 ustnie ? gdzie był pan z ilustracji? Pisemnie zróbcie zadanie 4.
24.04.20 r.
Temat: W muzeum.
Wypiszcie w Waszych zeszytach wyrazy, które kojarzą Wam się z wycieczką do muzeum. Stworzymy wspólnie słowniczek terminów do naszego tematu lekcji. Pisemnie proszę zróbcie zadanie 1 ze strony 91 z Waszych zeszytów ćwiczeń.
Powodzenia i do zobaczenia:)
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 15.04.20 ?17.04.20
15.04.20 r.
Temat: Wśród pism użytkowych ? powtarzamy i utrwalamy wiadomości i umiejętności.
Doskonalimy umiejętność tworzenia przepisów kulinarnych. Pamiętajcie, że stałymi elementami każdego przepisu kulinarnego są: składniki i sposób wykonania.
Zróbcie proszę zadanie 2 ze strony 105 (zeszyt ćwiczeń).
16.04.20 r.
Temat: Wśród pism użytkowych ? powtarzamy i utrwalamy wiadomości i umiejętności.
Doskonalimy umiejętność redagowania zaproszenia. Pamiętajcie, że stałymi elementami każdego zaproszenia są: data, godzina, miejsce imprezy, nadawca i adresat.
Zróbcie proszę zadanie 5 ze strony 106 (zeszyt ćwiczeń).
17.04.20 r.
Temat: W czarodziejskim świecie przedmiotów.
Wybierzcie jeden przedmiot, który znajduje się u Was w domu i odpowiedzcie pisemnie na poniższe pytania:
– do czego służy?
– jak wygląda?
– jakiej jest wielkości?
– jaki ma kształt?
– z czego jest wykonany?
– jakiego jest koloru?
– jaką ma powierzchnię?
– jakie ma ozdoby?
– czym się wyróżnia?
Na lekcji on ? line każdy przeczyta swoje odpowiedzi i spróbujemy odgadnąć o jaki przedmiot chodzi.
Proszę, abyście wszystkie odpowiedzi na zadania umieścili w Waszych zeszytach przedmiotowych i wysłali na mój adres mailowy bukowska.dominika@sps19.kalisz.pl lub na grupie klasowej Messenger.
Pozdrawiam Was serdecznie i do zobaczenia:)
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 06.04.20 ? 08.04.20
1. Zredagujcie życzenia dla kogoś bliskiego z okazji Świąt Wielkanocy. Pamiętajcie o używaniu form grzecznościowych, pisowni ich wielką literą.
2. Wykonajcie zadanie 6 ze strony 68 z Waszych zeszytów ćwiczeń pamiętając, że:
a) rzeczowniki odpowiadają na pytania: kto?co? i oznaczają nazwy zwierząt, ludzi, przedmiotów, zjawisk
b) przymiotniki określają rzeczowniki i odpowiadają na pytania: jaki? jaka? jakie?
c) czasowniki określają czynności lub stany i odpowiadają na pytania: co robi? co się z nim dzieje?
3. Przeczytajcie poniższy tekst i odpowiedzcie na podstawie tekstu na pytania.
,,Wielkanoc ? jak to było kiedyś”
Świąteczna uczta była nagrodą za trwający czterdzieści dni i rygorystycznie przestrzegany post. Dwa dni przed jego zakończeniem wieszano śledzia na drzewie, aby ukarać go za to, że przez 6 tygodni zastępował on mięso. Urządzano także pogrzeby postnemu żurowi, którego w dawnych czasach jedzono prawie codziennie.
W Wielką Sobotę chodzono poświęcić jedzenie. W niedzielny poranek obowiązkowe było uczestnictwo w uroczystej rezurekcji, która trwała 3 godziny. Śniadanie rozpoczynało się od podzielenia się poświęconym jajkiem. W niektórych regionach kraju, przed przystąpieniem do śniadania, każdy musiał zjeść laskę chrzanu. Dzięki temu przez cały rok nie cierpiał na ból brzucha, na katar, kaszel czy ból zębów. Dużą uwagę przywiązywano do wyglądu stołów. Przystrajano je bukiecikami z bukszpanu i barwinku. Na środku stołu zawsze stał baranek. Robiono go z wosku, masła, ciasta lub marcepanu. Wokół niego ustawiano misy z jajkami, mięsem, tace z ciastami.
Jak nakazywała tradycja, święcone składało się z dań zimnych, przede wszystkim mięs, jaj na twardo i ciast. Najważniejsza była szynka uwędzona na jałowcowym dymie. N stole nie mogło też zabraknąć kiełbas, zwłaszcza białej.
Wśród ciast królowały baby ? puchowe, koronkowe, muślinowe, parzone, kołysane, a także serniki i oczywiście mazurki. Było też pełno różnych placków, kołaczy, jajeczników.
Dzisiejsze śniadania wielkanocne nie są już tak wystawne jak kiedyś, jednak niektóre tradycje przetrwały. Staropolskim zwyczajem dzielimy się jajkiem, składając sobie życzenia. Na stołach nadal króluje baranek z cukru lub ciasta. Mamy także przepyszne baby i mazurki, oraz przede wszystkim jajka podawane na różne sposoby.
Na podstawie tekstu odpowiedz pełnym zdaniem na poniższe pytania:a) Z czego robiono wielkanocne baranki?b) Z czego składało się święcone?c) Jakie baby królowały na stołach?d) Których ciast oprócz bab nie mogło zabraknąć na wielkanocnym stole?
Proszę, abyście wszystkie odpowiedzi na powyższe zadania umieścili w Waszych zeszytach przedmiotowych i wysłali na mój adres mailowy bukowska.dominika@sps19.kalisz.pl lub na Messenger.
Pozdrawiam Was serdecznie, w razie pytań lub jakichkolwiek wątpliwości Waszych i Waszych Rodziców jestem do Waszej dyspozycji.
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 30.03.20 ? 03.04.20
1. https://epodreczniki.pl/a/jacy-oni-sa-charakterystyka-postaci/DdZZbcGTG ? przeczytajcie informacje, jak napisać charakterystykę. Wybierzcie jedną osobę, którą lubicie, która jest Wam bliska i w odniesieniu do tej osoby odpowiedzcie na pytania, które znajdują się w tabelce pt: ,,Przykładowe elementy charakterystyki postaci” (przedstawienie postaci, wygląd postaci, cechy charakteru, sposób zachowania, zainteresowania i umiejętności, poglądy i wartości, ocena postaci)
2. Odmieńcie przez przypadki w liczbie pojedynczej i mnogiej rzeczownik ,,pies”.
Proszę, abyście wszystkie odpowiedzi na powyższe zadania umieścili w Waszych zeszytach przedmiotowych i wysłali na mój adres mailowy bukowska.dominika@sps19.kalisz.pl
Pozdrawiam Was serdecznie, w razie pytań lub jakichkolwiek wątpliwości Waszych i Waszych Rodziców jestem do Waszej dyspozycji.
Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 23.03.20 ? 27.03.20
1. https://epodreczniki.pl/a/jak-napisac-zawiadomienie/D1wjUIWnJ (do zrobienia zdania: 1, 2, 3, 6)
2. https://epodreczniki.pl/a/pocztowka-widokowka-adresowa-lamiglowka/D1FRNZswo
(do zrobienia zadania: 2, 3, 4, 6 (filmik), 9, 10, 11, 12)
Proszę, abyście wszystkie odpowiedzi na powyższe zadania umieścili w Waszych zeszytach przedmiotowych 🙂
Pozdrawiam Was serdecznie, w razie pytań lub jakichkolwiek wątpliwości Waszych i Waszych Rodziców jestem do Waszej dyspozycji.
Podaję Wam Moi Drodzy Uczniowie propozycję ekranizacji lektur do obejrzenia w te wolne dni i zachęcam 🙂
TVP Kultura ? wszystkie filmy można oglądać także on- line
Poniedziałek 16.03
godzina 13.00 ,,Pinokio?
godzina 16.20 ,,W pustyni i w puszczy? odcinek 1. mała powtórka nie zaszkodzi:)
Wtorek 17.03
godzina 13.00 ,,Klub włóczykijów i tajemnica dziadka Hieronima”
godzina 15.55 ,,W pustyni i w puszczy? odcinek 2.
Środa 18.03
godzina 13.00 ,,Panna Nikt?
godzina 16.00 ,,W pustyni i w puszczy? odcinek 3.
Czwartek 19.03
godzina 13.00 ,,Katarynka” mała powtórka nie zaszkodzi:)
godzina 13.25 ,,Antek”
godzina 15.40 ,,W pustyni i w puszczy? odcinek 4.
Piątek 20.03
godzina 16.15 ,,Mały książę”
Poniedziałek 23.03
godzina 13.00 ,,Złota kaczka”
Wtorek 23.03
godzina 13.00 ,,Latarnik?
Ponadto proszę, aby każdy z Was napisał:
a) ogłoszenie o zaginięciu psa
b) list do koleżanki lub kolegi z kolonii (trzeba zwrócić uwagę na wszystkie elementy listu)
c) przepis kulinarny na Waszą ulubioną potrawę