Biologia 6a

Biologia

/22.06.20/

Temat:  Ćwiczenia utrwalające- ptaki i ssaki /materiały  na grupie/

8.06.20

Temat: Przegląd i znaczenie ssaków

Przepisz notatkę:

Ssaki dzieli się na:

  1. stekowce– np. dziobak i kolczatki. Są jajorodne,
  2. torbacze- np. miś koala, kangur. Wszystkie gatunki posiadają charakterystyczną torbę położoną na brzuchu, w którym rozwijają się młode.
  3. łożyskowce- jest to największa grupa zwierząt. Wszystkie posiadają łożysko. Jest to wytwór zarodka i matki, który łączy oba te organizmy.. Zalicza się do nich miedzy innymi: nietoperze, naczelne, zającokształtne, gryzonie, trąbowce, parzystokopytne, nieparzystokopytne, drapieżne, płetwonogie, walenie

Skopiuj link i obejrzyj film. Tam znajdziesz odpowiedź na zadanie.

Zadanie: Jakie jest znaczenie ssaków?

1.06.20

Temat: Ssaki- kręgowce, które karmią młode mlekiem.

Przepisz notatkę:

1.Ssaki to zwierzęta, które karmią młode mlekiem ? odżywczą wydzieliną wytwarzaną w organizmie matki. Wszystkie ssaki mają cztery kończyny

2. Ssaki oddychają płucami. Są stałocieplne, czyli dużo wytworzonej energii zużywają na ogrzanie ciała.

3. Niemal wszystkie ssaki są żyworodne  /Dziobak i kolczatka składają jaja./

4. Ssaki opiekują się potomstwem.

25.05

Temat: Przegląd i znaczenie ptaków

Przepisz notatkę:

1.Ptaki hoduje się na potrzeby przemysłu spożywczego dla mięsa i jaj. Niektóre gatunki dzikiego ptactwa widnieją na liście zwierząt łownych. Ptasich piór używa się do wypełniania kołder, poduszek lub kurtek. Papugi i kanarki, ze względu na towarzyski charakter lub piękny śpiew, są hodowane jako zwierzęta domowe.

2. Kształt dzioba ptaka zależy od rodzaju pokarmu, którym się on żywi, oraz sposobu, w jaki go zdobywa.

3.Budowa kończyn tylnych ptaka zależy od jego trybu życia i zamieszkiwanego środowiska.

18-22.05

Temat: Ptaki- kręgowce zdolne do lotu

Zapisz notatkę:

1. Cechy ptaków:

-ptaki są kręgowcami;

-składają jaja jak gady, ale są stałocieplne jak ssaki;

-opanowały powietrze dzięki przystosowaniom do lotu.

2.Przystosowanie ptaków do lotu

-aerodynamiczny kształt.

-kończyny przednie przekształcone w skrzydła.

-asymetryczne pióra.

-pneumatyczne kości (wypełnione powietrzem)

-usztywniony kręgosłup, to kręgowce stałocieplne. Jako jedyne Zadanie: zwierzęta, posiadają Zachęcam

one w skrzydła, ich szczęki z kolei

zachęcam do obejrzenia filmu:

(Skopiuj poniższy link, to ułatwi Ci pracę)

Zadanie :

Zadanie- narysuj budowę jajka kurzego w przekroju. Poniższy link jest wskazówką

https://odrabiamy.pl/biologia/ksiazka-11917/strona-101/zadanie-634553

11-15.05.

Temat: Powtórzenie wiadomości ?test

Tydzień 04-08.05.2020 rok

Temat: Przegląd gadów

Wpisz notatkę do zeszytu

  1. W Polsce występuje kilka gatunków węży . Zaskroniec, dość często spotykany,  jest wężem niejadowitym, natomiast żmija zygzakowata jest jadowita. Żmiję można spotkać w rzadkich lasach, w krzakach lub na wrzosowiskach ,zaskrońca w pobliżu wody. Oba węże są podobne tylko na grzbiecie zaskrońca brak ciemnego zygzaka.
  2. Jaszczurki polskie mają podobny do siebie wygląd /jaszczurka zwinka, jaszczurka żyworódka/ Różni się od nich wyglądem padalec bo choć to jaszczurka to przypomina węża.
  3. Żółwie dzielimy na wodne / np. morski /  i lądowe /np. grecki /

Zadanie : wykonaj rysunek krokodyla i napisz w jakim środowisku żyje /  termin  do 8.05.20/

Tydzień 27-30.04.2020 rok

Temat: Gady-kręgowce, które opanowały ląd

Zapisz notatkę

Gady to zwierzęta zmiennocieplne. Dzielą się na grupy: jaszczurki, węże, żółwie, krokodyle. Należy pamiętać iż kiedyś istniały gady- dinozaury, które dawno wymarły

Przykładem gadów jest np. jaszczurka zwinka. Spotkamy ją w lesie, w zaroślach lub na łące. Odżywia się owadami i larwami. Oddycha za pomocą płuc. Rozmnaża się  poprzez jaja. Na zimę zapada w sen.

Jaszczurki jak wszystkie gady , podlegają ochronie

Zadanie:

Wypisz po jednym przedstawicielu poszczególnych grup gadów.

Tydzień 06-10.04.2020 rok

Temat:Płazy-kręgowce wodno-lądowe


1.Wypisz przykłady płazów
a/bezogonowych
b/ogoniastych
2.Opisz w punktach cykl rozwojowy żaby

Tydzień 30.03.-03.04.2020 rok

Temat:Ryby -kręgowce wodne, przegląd i znaczenie

Zadania:1.Wymień jakie znasz ryby słodkowodne i morskie
2.Jakie jest znaczenie ryb?

Drodzy Uczniowie proszę o zdjęcia prac na messegera lub na e-maila grabowska.iwona@sps19.kalisz.pl

Temat: Kręgowce i bezkręgowce


Wypisz po 5 przykładów zwierząt należących do grupy bezkręgowców i kręgowców

Temat: Ryby ? kręgowce środowisk wodnych

?Odpowiedz pisemnie w kilku zdaniach:

Jakie jest środowisko życia ryb
? Jakie jest przystosowanie ryb do życia w wodzie
? Jaka jest wymiana gazowa u ryb
? Czy ryby są zwierzętami zmiennocieplnymi