Historia 4a

Historia

29.05.20

Temat: Józef Piłsudski i niepodległa Polska.

Drodzy Uczniowie. Temat ten jest w Waszych podręcznikach na stronach 112 – 117. Zwróćcie proszę uwagę przede wszystkim na to, kiedy i w jakich okolicznościach Polska odzyskała niepodległość, jaka była rola Józefa Piłsudskiego w walce o wolną Polskę.

22.05.20

Temat: Maria Skłodowska – Curie – polska noblistka.

Drodzy Uczniowie. Bardzo proszę, abyście w miarę swoich możliwości zapoznali się z nowym tematem: Maria Skłodowska – Curie – polska noblistka. Temat ten jest w Waszych podręcznikach na stronach 104 – 107. Zwróćcie proszę uwagę przede wszystkim na dokonania najsłynniejszej polskiej uczonej, dlaczego zalicza się ją do najwybitniejszych uczonych naszych czasów oraz na nazwiska Polaków, którzy otrzymali Nagrodę Nobla w danej dziedzinie.

Jako zadanie domowe proszę wypiszcie nazwiska Polaków, którzy otrzymali Nagrodę Nobla i dopiszcie z jakiej dziedziny.

15.05.20

Temat: Romuald Traugutt i powstańcze państwo.

Drodzy Uczniowie. Bardzo proszę, abyście w miarę swoich możliwości zapoznali się z nowym tematem: Romuald Traugutt i powstanie styczniowe. Temat ten jest w Waszych podręcznikach na stronach 99 – 103. Zwróćcie proszę uwagę przede wszystkim na postać Romualda Traugutta, który  uważany jest za przykład patrioty, symbol walki o niepodległą Ojczyznę, wzór do naśladowania dla pokoleń,oraz przyczyny i skutki powstania styczniowego, które, miało miejsce w latach 1863 – 1864.  Skorzystajcie także https://epodreczniki.pl/a/tesknota-za-wolnoscia-polacy-i-powstanie-styczniowe/DlnY5m0jY tęsknota za wolnością. Polacy i powstanie styczniowe (wysłuchajcie wykładu o przygotowaniach do  powstania styczniowego, przeczytajcie o  wojnie partyzanckiej).  Jako zadanie domowe proszę wykonajcie zadania: 2 i 5, które znajdują się w Waszych zeszytach ćwiczeń   na  stronach 61 i 62.

Omówimy ten temat  i zagadnienia na lekcji on – line. Powodzenia i do zobaczenia:)

08.05.20

Temat: Tadeusz Kościuszko na czele powstania.

Drodzy Uczniowie.

Bardzo proszę, abyście w miarę swoich możliwości zapoznali się z nowym tematem: Tadeusz Kościuszko na czele powstania. Temat ten jest w Waszych podręcznikach na stronach 89 – 93. Zwróćcie proszę uwagę przede wszystkim na fakt, iż w roku 1772 doszło do I rozbioru Polski – wówczas Rosja, Austria i Prusy zabrały nam część ziem. Kolejny II rozbiór Polski miał miejsce w roku 1793, a III w roku 1795. W ten oto sposób państwo polskie przestało istnieć na mapach Europy, a sytuacja taka trwała ponad wiek. Podczas niewoli Polacy wiele razy podejmowali próby ratowania kraju poprzez wzniecanie powstań – wystąpień zbrojnych przeciwko zaborcom. Jednym z takich powstań było wywołane w 1794 roku powstanie kościuszkowskie zwane inaczej insurekcją kościuszkowską. Aby lepiej zrozumieć nowy temat zachęcam do obejrzenia filmiku

Powstanie kościuszkowskie i 3 rozbiór Polski, lekcje historii pod ostrym kątem.

Omówimy ten temat  i zagadnienia na lekcji on – line. Powodzenia i do zobaczenia:)

Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień 20.04.20 – 24.04.20

24.04.20 r.

Temat: Mikołaj Kopernik – wielki astronom.

Bardzo proszę, abyście w miarę swoich możliwości zapoznali się z nowym tematem  https://epodreczniki.pl/a/mikolaj-kopernik—czlowiek-renesansu/DtpMGjriK – teoria heliocentryczna, młodość i studia, Kopernik w Polsce. Temat ten szerzej omówimy na lekcji on-  line. Jako utrwalenie tematu zróbcie proszę w zeszytach przedmiotowych zadanie 8 z podsumowania.

Pozdrawiam Was serdecznie i do zobaczenia:)

Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia na kolejny tydzień  15.04.20 – 17.04.20

17.04.20 r.

Temat: Unia polsko – litewska. Bitwa pod Grunwaldem.

Bardzo proszę, abyście w miarę swoich możliwości zapoznali się z nowym tematem https://epodreczniki.pl/a/wielka-wojna-z-krzyzakami/DtOA2Wlvbtylko polsko – litewskie zwycięstwo pod Grunwaldem. Temat ten szerzej omówimy na lekcji on line. Jako utrwalenie tematu zróbcie proszę w zeszytach przedmiotowych zadanie 4 z podsumowania. Pozdrawiam Was serdecznie i do zobaczenia:)

Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia  na kolejny tydzień 30.03.20 – 03.04.20

1. https://epodreczniki.pl/a/boleslaw-chrobry—pierwszy-krol-polski/D1A2R0Jbo zwróćcie uwagę na to, iż  Mieszko I nie był królem, lecz pierwszym historycznym władcą Polski. To jego syn Bolesław Chrobry koronował się w roku 1025 na pierwszego króla Polski. Przeczytajcie także o zjeździe w Gnieźnie, który miał miejsce w roku 1000. Do Gniezna na zaproszenie Chrobrego przybył cesarz niemiecki Otton III, a jakie wrażenie wywarło na cesarzu przyjęcie w Gnieźnie wywnioskujecie po wysłuchaniu fragmentu Kroniki Polskiej Galla Anonima.

2. Jako zadanie na ocenę uzupełnijcie tabelkę:

Wydarzenie Data Bohaterowie
Chrzest Polski      
Zjazd w Gnieźnie      
Koronacja Bolesława Chrobrego na pierwszego króla Polski    

Proszę, abyście  odpowiedzi na powyższe zadanie umieścili w Waszych zeszytach przedmiotowych i wysłali na mój adres mailowy bukowska.dominika@sps19.kalisz.pl

Pozdrawiam Was serdecznie, w razie pytań lub jakichkolwiek wątpliwości Waszych i Waszych Rodziców jestem do Waszej dyspozycji.

Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia  na kolejny tydzień 23.03.20 – 27.03.20

1. https://epodreczniki.pl/a/mieszko-i—krol-pogan-ksiaze-chrzescijan/DyfpGkYdp (do obejrzenia filmik nr 1, filmiki ,,Charakterystyka Mieszka” cz. 1, 2, 3, 4 oraz pisemnie w zeszycie przedmiotowym zadanie: wypisz z mapki nazwy plemion powstałych na ziemiach polskich w IX wieku, tu można wykorzystać także podręcznik)       

Proszę, abyście  odpowiedzi na powyższe zadanie umieścili w Waszych zeszytach przedmiotowych 🙂

Pozdrawiam Was serdecznie, w razie pytań lub jakichkolwiek wątpliwości Waszych i Waszych Rodziców jestem do Waszej dyspozycji.

Drodzy Uczniowie podaję Wam zagadnienia, które należy zrobić:

Zadanie 1.

Dopisz liczby rzymskie do liczb arabskich:

15 –                                              14 –                                                 8- 

9 –                                                50-                                                  100 –

13 –                                              12 –                                                 4 –

1000 –                                          6 –                                                   16-

19 –                                              20 –                                                 17

Zadanie 2.

Zamień daty na wieki:

1000 r.-

345 r.p. n.e. –

801 r. –

669 r.p.n.e. –

1025 r.-

400 r. –

2019 r. –

204 r – 

Zadanie 3.

Narysuj taśmę chronologiczną i zaznacz na niej różnymi kolorami wieki naszej ery, wieki przed naszą erą oraz narodziny Jezusa.

Pozdrawiam i mam nadzieję do szybkiego zobaczenia. D. Bukowska