Język polski 4a

Język polski

Witam w nowym tygodniu.

Podaję tematy!

15.06.2020 r. Temat: Czy potrafię pisać poprawnie? (Mistrz ortografii: ó – u) – str.329

16.06.2020 r. Temat: Czy potrafię pisać poprawnie? (Mistrz ortografii: rz – ż) – str.329

17.06.2020 r. Temat: Czy potrafię pisać poprawnie? (Mistrz ortografii: ch – h) – str. 330

18.06.2020 r. Temat: Krzysztof Kolumb jako postać historyczna  i bohater utworu Władysława Broniewskiego.

 – strona 332 „Kolumb” Władysław Broniewski

19.06.2020 r. Temat: Różnica między tekstem literackim i informacyjnym.

Do zobaczenia na Messengerze.

Witam w nowym tygodniu, który będzie krótszy, bo w czwartek Boże Ciało.

Podaję tematy!

8.06.2020 r. Temat: Wycieczka do Fabryki Życzeń. ( podręcznik strona 320 Jason Lethcoe „Fabryka Życzeń”) – zapoznanie z tekstem.

9.06.2020 r. Temat: Jakie elementy fantastyczne spełniają życzenia. (porównywanie Fabryki Życzeń z innymi elementami fantastycznymi znanymi z baśni)

10.06.2020 r. Temat: Chwile pełne emocji. (podręcznik strona 326 Roald Dahl „Dziadek Joe ryzykuje” – czytanie i analizowanie sytuacji przedstawionej w utworze.

Uczymy się do środy, w czwartek i piątek nie ma zajęć. Odpoczywajcie!

Pani Kasia (-:

Witajcie w nowym tygodniu!

1 czerwca to Dzień Dziecka – dlatego przygotowałam dla was niespodziankę, gdy spotkamy się na Messengerze (-:

poniedziałek 1.06.2020 r. – Temat: 1 czerwca – Międzynarodowy Dzień Dziecka.

Wtorek 2.06.2020 r. – Temat: Pisownia wyrazów z „ó” niewymiennym – zeszyt ćwiczeń.

Środa 3.06.2020 r. – Temat: Piszemy własną baśń.

Czwartek 4.06.2020 r. Temat: Nasza lektura „Dzień i noc czarownicy” Doroty Terakowskiej – Wyślę wam fragmenty na messengera.

Piątek 5.06.2020 r. Temat: Z czarownicą poznajemy Czarny Las – lektura – dalszy ciąg.

Pani Kasia (-:

Witajcie w nowym tygodniu!

W związku z tym, że i tak realizujemy wszystko podczas lekcji online. Podaję tylko tematy lekcji:

poniedziałek 25.05.2020 r. Temat: Na polowaniu z Wielkomiludem.

Podręcznik strona 293 – „Polowanie na sny”

wtorek 26.05.2020 r. Temat: 26 maja – Dzień Matki. Wy narysujcie laurkę dla mamy, a ja wyślę wiersz o mamie na messengera.

Środa 27.05.2020 r. Temat: Na planie filmowym.

Podręcznik strona 298 „Pareras w roli wilka”

Czwartek 28.05.2020 r. Temat: „Taka noc” – analiza wiersza Małgorzaty Strzałkowskiej

Podręcznik strona 303 „Taka noc”

Piątek 29.05.2020 r. Temat: Wyrazy z literą „ó”, których pisownię trzeba zapamiętać.

Podęcznik strona 306 „Jak to dawniej bywało”. Pisownia z „ó” niewymiennym.

Do zobaczenia na messengerze!

Witajcie w nowym tygodniu!

W związku z tym, że i tak realizujemy wszystko podczas lekcji online. Podaję tylko tematy lekcji:

poniedziałek 18.05.2020 r. Temat: Wyrazy z „ż”, których pisownię trzeba zapamiętać – „Jak powstało Jezioro Żabie”.

Wtorek 19.05.2020 r. Temat: Pisownia wyrazów z „ż” niewymiennym – praca w  zeszycie ćwiczeń.

Środa 20.05.2020 r. Temat: Przyglądamy się namalowanemu pejzażowi – co przedstawia krajobraz? (obraz „Park Wivenhoe w Essex”)

Czwartek 21.05.2020 r. Temat: Czas na zmiany – „Dyzio marzyciel”.

Piątek 22.05.2020 r. Temat: Kiedy sen nie chce przyjść – czytanie ze zrozumieniem wiersza „Przed nocą”.

Do zobaczenia na Messengerze

pani Kasia

Witajcie w nowym tygodniu!

W związku z tym, że i tak realizujemy wszystko podczas lekcji online. Podaję tylko tematy lekcji:

poniedziałek 11 maja 2020 r. Temat: Historia Róży i Bogumiła na podstawie legendy „O toruńskich piernikach”. (strona 287)

wtorek 12 maja 2020 r. Temat: Odpowiadanie na pytania do tekstu „Bursztynowa korona”. (strona 291)

środa 13 maja 2020 r. Temat: Układamy plan do opowiadania „Piłka”. (strona 295)

czwartek 14 maja 2020 r. Temat: Środki artystyczne w wierszu „Niegrzeczna piłka”. (strona 296)

piątek 15 maja 2020 r. Temat: Nazwy geograficzne w wierszu „Globus”. (strona 266)

Do zobaczenia na Messengerze!

Pani Kasia

Witajcie uczniowie 4klasy!

Przed nami długie teksty, mówiące o historii polskich miast. Wiem, ze nie przeczytacie ich samodzielnie. Dlatego od poniedziałku 4 maja, będziemy się łączyć wszyscy razem, bo będziemy razem czytać. Na początek czytanka o Krakowie, dawnej stolicy Polski.

4.05.2020 r. i 5.05.2020 r. Temat: Fantastyczny spacer po Krakowie.

  1. Naszykujcie podręcznik, w spisie treści poszukajcie: Dorota Terakowska „Wchodzimy na Wieżę Mariacką”. Naszykujcie też ołówek bo będziecie podkreślać w trakcie mojego czytania. Zeszyt również będzie potrzebny. Proszę też, żebyście byli już naszykowani na lekcję. W poniedziałek, spotykamy się na messengerze o 10, a we wtorek o 9.10. To temat, na dwa dni, dwie lekcje.
  2. W czasie mojego czytania, słuchajcie uważnie, będę wam zwracała uwagę co podkreślić. Będą to nazwy ulic, nazwy zabytków albo inne ciekawostki związne miastem Kraków.
  3. Potem w zeszycie zapiszecie Plan wycieczki po Krakowie.
  4. Gdy słuchaliście tekstu, co was zaskoczyło, zdziwiło, zainteresowało? Czego się dowiedzieliście o Krakowie?
  5. Popatrzcie na tabelkę pod tekstem w zadaniu 2.

fikcja literacka/świat przedstawiony w utworze

Elementy rzeczywisteElementy prawdopodobneElementy fantastyczne
   
   
   
   
   

Pod tabelką macie sformułowania, które trzeba wpisać w odpowiednią rubrykę tabelki.

Spróbujemy zrobić to razem.

  • Myślę, że się domyślacie, że ten tekst to fikcja literacka, czyli wymyślony przez autorkę Dorotę Terakowską świat. Są tam bohaterowie prawdziwi i wymyśleni, miejsca prawdziwe (rzeczywiste) i prawdopodobne lub fantastyczne, oraz zdarzenia prawdziwe, które miały miejsce lub całkiem zmyślone.

Na środę naszykujcie podręcznik, zeszyt i ołówek, długopis oczywiście też.

6.05.2020 r. i 7.05.2020 r. Temat: Jak Kuba Dorsz przechytrzył diabła? Gdańska legenda.

1. Poszukajcie w spisie treści: Anna Murdzek „Niezwykły strażnik Bramy Wyżynnej.

Jest to utwór do wystawienia na scenie teatru, dlatego ma tekst główny, tekst poboczny, akty i sceny. Jednak mimo takiej formy poznamy legendę o Kubie Dorszu.

2. Ja będę czytać a wy będziecie zaznaczać ołówkiem w podręczniku, to o co was poproszę np. nazwy starych zawodów i wiele innych ciekawych rzeczy.

3. Myślę, że zainteresowała was historia Kuby Dorsza – strażnika miejskiego, Strażnika Bramy Wyżynnej. Czy odpowiecie mi na pytanie: Jak Kuba Dorsz przechytrzył diabła? Skorzystajcie ze sformułowań: Pewnego zimowego wieczora * w gospodzie do której się udał * po wielu latach morskich przygód do portu zawinęła * wreszcie po siedmiu latach *

4. Zauważyliście, że historia Kuby Dorsza to legenda? Dlaczego? Bo są tam elementy rzeczywiste i fantastyczne. Powiecie mi, które elementy są rzeczywiste, a które fantastyczne (wymyślone)?

8.04.2020 r. Temat:  Ćwiczenia ortograficzne.

1. Wysłałam wam na messengerze Karty pracy – dzisiaj będzie ortografia.

Na pierwszej karcie jest następująca zasada: Jeśli nie wiemy, jaką literę zapisać warto poszukać innej formy wyrazu np.

chleb – bo 2 chleby

kredka – bo  10 kredek

na live na messengerze podczas naszego spotkania podam wam jeszcze inne przykłady.

A teraz podpiszcie obrazki.

  • Teraz w zadaniu 2 trzeba uzupełnić zdania, wpisując podkreslone wyrazy w odpowiedniej formie np. Biegnę do sadu po jabłka. To …….. mojego dziadka.
  • W zadaniu 3 trzeba wpisać brakujące litery d, b, g lub z.

np. wóz – wozy

  • w zadaniu 4, do każdego obrazka dobierz dwa wyrazy (jak możesz to wydrukuj, jeśli nie spróbuj narysować) np. mrówka i ołowek
  • W zadaniu 5 trzeba rozszyfrować wyrazy i wpisać brakujące litery np. d czy t: sad, pokład (wykorzystajcie zasadę, którą omawialiśmy na początku lekcji)sad – sady, pokład – pokłady.
  • Na koniec rebusy, jakie to słowa?

Pani Kasia

Uczniowie 4 klasy!  Przed nami niepełny tydzień nauki, uczymy się tylko do czwartku. Nadchodzą ważne dla Polski majowe święta.

27.04.2020 r. Temat: Mój dom – Polska. (do zeszytu)

  1. Na Messengerze wyślę wam wiersz Tadeusza Kubiaka „Tu wszędzie jest Polska”. To piękny wiersz, który mówi o wielu pięknych miejscach w Polsce. Przeczytajcie go.
  2. Teraz wypiszcie z wiersza nazwy miast polskich (zwróćcie uwagę, mówiliśmy już o tym, że nazwy miasta piszemy wielką literą) i wskażcie je na mapie, którą też wam wysyłam razem z wierszem. Kto może mapkę Polski wydrukować, niech to zrobi, potem wytnie i wklei do zeszytu.
  3. Czy ktoś z was był w mieście, którego nazwa jest na mapie? Opowiecie mi o tym na łączeniu.

28.04.2020 r. Temat: Planujemy wycieczkę po Polsce. (do zeszytu)

  1. Wczoraj rozmawialiśmy o naszym pięknym kraju. Poznaliśmy nazwy największych miast.
  2. Wyślę wam na messengera 4 ilustracje (Lajkonik, bluzka z kaszubskim haftem, dwa koziołki i syrena – pół kobieta i pół ryba), ciekawe czy zgadniecie z jakimi miejscami w Polsce są związane?
  3. Porozmawiamy o tym na naszym łączeniu.
  4. Teraz mam dla was kilka zdań z lukami do uzupełnienia. To będzie nasza wycieczka po Polsce.

a) Dzieci zwiedzały …………………………………………………………., miejsce narodzin Fryderyka Chopina.

b) Chłopcy piekli pierniki w Żywym Muzeum Piernika i zwiedzali dom Kopernika w ……………………..

c) Dziewczynki zwiedzały zamek krzyżacki w ……………………………………….

d) Dzieci były na Grodzisku na Zawodziu w ……………………………………..

e) Bardzo się wszystkim podobał smok wawelski w …………………………………

f) Hania zbierała muszelki na polskim ………………………….

  • Przepiszcie zdania do zeszytu, uzupełniać będziemy wspólnie.

29.04.2020 r. Temat: Polskie symbole narodowe. (do zeszytu)

  1. Poszukajcie w spisie treści w podręczniku Józef Wybicki „Mazurek Dąbrowskiego”.
  2. W zadaniu 1 widzicie kontury Polski, jakie macie skojarzenia, gdy ktoś mówi Polska?
  3. Zapiszcie wyraz POLSKA dużymi literami na środku kartki w zeszycie, gdy się spotkamy na Messengerze napiszemy z czym kojarzy wam się Polska.
  4. Na pewno jednym z waszych skojarzeń będzie słowo „OJCZYZNA”, pomyślcie co to znaczy kochać ojczyznę, jak wy – uczniowie kochacie ojczyznę, jak kocha ją żołnierz albo strażak? O tym również porozmawiamy na naszym łączeniu.
  5. W zadaniu 3 – polecenie brzmi: opisz godło i flagę. O fladze będziemy mówić jutro, dziś opiszemy godło.
  6. Został nam jeszcze jeden polski symbol narodowy, na pewno wszyscy znacie nasz hymn „Mazurek Dąbrowskiego”. Analizowaliśmy już słowa hymnu w listopadzie, przed Świętem Niepodległości Polski, które obchodzimy co roku 11 listopada. Ale jeszcze raz popatrzcie ile ten utwór ma zwrotek, czy ma refren, rymy.
  7. Na koniec porozmawiamy na temat obecności symboli narodowych w naszym życiu oraz o sposobach okazywania im szacunku.

30.04.2020 r. Temat: Majowe święta. (do zeszytu)

  1. Wyślę wam karty pracy. Trzeba przeczytać tekst o fladze Polski, co symbolizuje, jaki ma kolor, gdzie można ją zobaczyć? Jestem pewna, że to wszystko wiecie, ale nie zaszkodzi powtórzyć.
  2. Pod informacjami o fladze macie zapisane daty świąt majowych. Przepiszcie do zeszytu:

1 maja – Międzynarodowe święto Pracy

2 maja – Dzień Flagi Rzeczypospolitej Polskiej

3 maja – Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja

  • Narysujcie teraz flagę biało – czerwoną taką jak na ilustracji, nie pomylcie się, na górze biały kolor, na dole czerwony.
  • Przeczytajcie zadanie 1. należy tam dokończyć zdania.

Kolor biały symbolizuje ………………………………………………………………………………………….

Kolor czerwony symbolizuje …………………………………………………………………………………..

odpowiedzi znajdziecie w tekście, czytajcie uważnie

  • W zadaniu 2 trzeba odpowiedzieć na pytanie: Z jakiej okazji 3 maja obchodzimy święto narodowe?

Zacznijcie tak zdanie: 3 maja obchodzimy …………………………………………………………….. (trzeba dokończyć, wcześniej już pisaliście o 3 maja, poszukajcie)

  • W zadaniu 3 macie zastąpić 4 wyrazy innymi, bardzo podobnymi, które mają podobne znaczenie. Np. Polacy to obywatele Polski (prawda?)

to teraz, jak inaczej można powiedzieć na godło, flagę czy ojczyznę. (wybierz z podanych wyrazów)

  • Ostatnie zadanie 4. dokończ zdania (wybierz z podanych wyrazów)

Jestem …………………………….

Mieszkam………………………….

Mówię po ………………………….

Pamiętaj o zasadach pisowni wielkiej i małej litery!

Jutro lekcji nie ma, bo jest święto – 1 maja

Do zobaczenia 4 maja na messengerze, odpoczywajcie!

Witajcie uczniowie 4 klasy!

Podaję zadania na następny tydzień.

20.04.2020 r. Temat: Co nazywa przysłówek?(do zapisania w zeszycie)

  1. Otwórzcie podręcznik na stronie 257, powinien tam być temat „Jak było na treningu?” Przyjrzyjcie się rysunkom, a następnie w wypowiedziach bohaterów znajdźcie wyrazy odpowiadające na pytania: jak? gdzie? kiedy? Przygotujcie się, gdy się spotkamy na live na messengerze to mi odpowiecie (-:
  2. Popatrzcie teraz na zadanie 2, w którym trzeba uzupełnić tekst przysłówkami na dwa sposoby: raz tak, aby powstała relacja z bardzo trudnego treningu, a drugi raz – z bardzo łatwego. Trochę wam podpowiem, będzie to trudny trening:

Cały czas jechaliśmy (jak?) szybko.

Na leśnym przystanku (jak?) krótko odpoczywaliśmy.

(Kiedy?) Późno dojechaliśmy na miejsce.

(jak?) Trudno było pokonać leśną trasę.

(kiedy?) Późno wróciliśmy do naszych domów.

Teraz wy napiszcie łatwy trening.

  • Pod zadaniem na kolorowo napiszcie definicję Przysłówka, która jest w niebieskiej ramce w podręczniku na stronie 257.
  • Na nasze spotkanie przygotujcie też ołówek, będziecie podkreślać przysłówki w zdaniach z zadania 3. 

21.04.2020 r. Temat: Kto i kogo ukazuje na podwórku?(do zapisania w zeszycie)

  1. Otwórzcie podręcznik na stronie 258, mamy tam wiersz Danuty Wawiłow „Kałużyści”. Przeczytajcie go na głos. Zauważyliście na pewno jakich mamy bohaterów tego wiersza, to kałużyści, szyszkowiści, błociści i kocistki.
  2. Przeczytajcie raz jeszcze wiersz i wyjaśnijcie co oznaczają podane nazwy, zadanie 2/259
  3. Napiszcie je w zeszycie np. Kałużysci to ci, którzy czyszczą kałuże…..

22.04.2020 r. Temat: Dlaczego i dla kogo jest Święto Ziemi?(do zapisania w zeszycie)

Uczniowie 22 kwietnia  co roku obchodzimy ważne święto – to Święto Ziemi. Organizatorzy tego święta, chcą powiedzieć politykom i wszystkim ludziom na świecie jak powinniśmy się troszczyć o naszą planetę.

  1. Ja przygotowałam dla was kartę pracy, którą wysyłam na grupę j.polski klasa 4 na messengera. Zapoznajcie się z nią. Na pierwszej stronie są różne zawiadomienia, zaproszenia i ogłoszenia. Zastanówcie się na jakie ważne problemy związane z ochroną naszej planety zwrócili autorzy tego projektu? Jakie akcje zaproponowali? Przemyślcie to i zapiszemy to pod tematem, gdy spotkamy się na messengerze.
  2. Teraz zapoznajcie się z EKOQUIZEM, który znajduje się na trzeciej stronie. Przeczytajcie i zanotujcie odpowiedzi w zeszycie. Zróbcie tak:

1. Na czym  polega segregacja śmieci? (piszecie tylko poprawną odpowiedź)

A. Na wrzucaniu śmieci do odpowiednio oznakowanych pojemników.

I tak dalej, pomogłam wam odpowiedzieć na 1 pytanie, zostało jeszcze 9.

Powodzenia, na pewno sobie poradzicie, na naszym spotkaniu podacie mi odpowiedzi, jeśli nie będziecie znali odpowiedzi na jakieś pytanie, nie martwcie się, rozwieję wasze wątpliwości gdy się spotkamy!(-:

  • Poszukajcie teraz zadania 5 na 4 stronie, polecenie brzmi: Odszukaj zawiadomienie na stronie 1, (poszukajcie). Jakie informacje są w nim zawarte? Spróbujcie odpowiedzieć na pytania;

– Co się odbędzie?

– kogo dotyczy?

– kto zawiadamia?

– gdzie się odbędzie?

– którego dnia?

 – o której godzinie?

Znaleźliście odpowiedzi na te pytania, sprawdzę na naszym spotkaniu.

23.04.2020 r. i 24.04.2020 r. Temat: Kiedy w wyrazie stosujemy wielką, a kiedy – małą literę?(do zapisania w zeszycie)

1. Popatrzcie na mapę Polski, która jest w podręczniku na stronie 259 – 260, mamy tam wiele nazw geograficznych, potraficie poszukać nazwy miast: np. Kalisz – miasto, w którym mieszkamy i chodzimy do szkoły, macie inne?, napiszcie pod tematem nazwy pięciu miast, pamiętajcie, że nazwy miast piszemy wielką literą!!!Zapiszcie to w zeszycie: Nazwy miast piszemy wielka literą. ale już nazwę mieszkańca miasta piszemy małą literą – Czyli kaliszanin i kaliszanka piszemy małą literą!!!

2. Spójrzcie jeszcze raz  na mapę Polski, oprócz  miast zaznaczone też są takie nazwy jak: MAZURY, WIELKOPOLSKA czy KASZUBY – to nazwy regionów Polski, widzicie tu też występuje wielka litera. Zapiszcie to w zeszycie: Nazwy regionów piszemy wielką literą.

3. Teraz napiszcie w zeszycie swoje imię i nazwisko, jakiś wniosek? Myślę, że dobrze napisaliście – imię i nazwisko również piszemy wielką literą!!!

4. Niedawno były święta, była to Wielkanoc – również nazwy świąt piszemy wielką literą. Jakie znacie inne święta? Napiszcie – pamiętajcie o wielkiej literze!!!

5. Gdy się spotkamy na łączeniu na messengerze porozmawiamy co jeszcze piszemy wielką literą, bądźcie przygotowani (-:

Witajcie uczniowie 4 klasy!

Znowu tylko 3 dni pracy, a więc zachęcam do lekcji j. polskiego(:

15.04. 2020 r. Temat: Co to jest rytm? (temat do zeszytu)

1. Poszukaj w spisie treści wiersza Anny Kamieńskiej „Miasto” (w mojej książce jest na stronie 236, a u ciebie może 247? poszukaj.

2. Gdy znajdziesz, przeczytaj cały wiersz głośno, zauważyłeś? Czyta się go jak wyliczankę! To właśnie rytm, weź do ręki np. ołówek i za pomocą niego wystukuj rytm (jak na muzyce), pobawimy się w rytmiczne czytanie wiersza podczas łączenia na Messengerze.

3. Teraz podkreśl ostatni wyraz w każdej linijce wiersza, przeczytaj te wyrazy: z pierwszej linijki – z trzeciej linijki: z drugiej linijki – z czwartej linijki. Już wiesz – to rymy: gród – mógł, blau – zwał, poszukaj innych rymów ( orymach już rozmawialiśmy). Pochwalisz się nimi na naszym łączeniu.

4. Na nasze spotkanie naszykuj zeszyt ćwiczeń i otwórz na stronie 69 oraz zeszyt, powiem co zapisać pod tematem.

16.04. 2020 r. Temat: Wystarczy odrobina wyobraźni, by… (temat do zeszytu)

1. Zapoznaj się z treścią opowiadania Luca Bessona „Na podwórku” – poszukaj w spisie treści, powinien być po wierszu „Miasto”, pewnie gdzieś w okolicy strony 250. Przeczytaj opowiadanie.

2. Pod czytanką są ilustracje, uporządkuj je zgodnie z przebiegiem zdarzeń w utworze. Po prostu wpisz odpowiednią cyfrę zgodnie z kolejnością wydarzeń w opowiadaniu. Będziesz podawał kolejność wydarzeń w opowiadaniu na naszym łączeniu.

17.04. 2020 r. Temat: Co to jest przenośnia? lub jakie znaczenia kryją się w utworze J. Kulmowej „Kwitną gawrony”?  (temat do zeszytu)

1. Otwórz podręcznik na stronie 253, jest tam wiersz Joanny Kulmowej „Kwitną gawrony”? To świetnie, przeczytaj powoli, ze zrozumieniem ten wiersz,

2. Zastanów się: co jest tematem tego wiersza?

– co to znaczy, że w styczniu drzewa kwitną wróblami?

– dlaczego czarny śpiew?

– co to jest szum bardzo zielony?

Na te wszystkie pytania pomogę odpowiedzieć na naszym łączeniu na Messengerze. Naszykuj też zeszyt, powiem co zapisać w zeszycie oprócz tematu.

3. Niektórych połączeń wyrazów nie można rozumieć dosłownie, mają sens przenośny – np. drzewa kwitną wróblami – czym drzewa powinny kwitnąć? Kwiatami lub listkami, ale w styczniu nie ma liści ani kwiatów i dlatego poeta napisał, że „drzewa kwitną w styczniu wróblami” – to jest właśnie przenośnia! Mógł napisać – na drzewach siedzą wróble, ale jaki by to był wiersz, poeta używa pięknych słów.

 Podczas połączenia na Messengerze spróbujemy znaleźć jeszcze inne przenośnie. Miej też naszykowane ćwiczenia, otwórz je na stronie 71 oraz zeszyt.

Do zobaczenia na Messengerze (:

Witajcie uczniowie 4 klasy!

W tym tygodniu pracujecie tylko 3 dni, bo od 9 kwietnia do 14 kwietnia są ferie świąteczne w związku ze zbliżającymi się Świętami Wielkanocnymi.

6.04.2020 r. – Temat: Świąteczne porządki w wierszu „Mali pomocnicy”

  1. Przeczytaj wiersz Konstantego Ildefonsa Gałczyńskiego „Mali pomocnicy”

(fragment)

Izbę sprzątnąć, rękawicę wełnianą zacerować

dużą igłą do cerowania,

drzewa przynieść, wody napompować –

to są nasze drobne zadania;

czasem zakładka do książki przepadnie –

to my liść podajemy lub kłos żyta,

żeby wiedział gdzie przerwał czytanie

ten, który czyta.

Czasem ktoś zachoruje w środku zimy,

to my jemu lekarstwa przynosimy,

opowiadamy, że mróz, że wicher nad rzeką,

lecz, że wiosna już niedaleko,

i choremu rozpalamy w piecu,

żeby, patrząc na ogień, samotności nie czuł.

A gdy sąsiad z ciężkim tobołkiem wchodzi do bramy,

to my się do niego uśmiechamy

i pomagamy.

Tobołek – pakunek, rzeczy związane w chustkę

  • Nauczcie się czytać.
  • Odpowiedzcie na następujące pytania.(zapisz pytanie i odpowiedź)

1)W jakich pracach domowych pomagasz rodzicom?

2)Czy pomagasz mamie w porządkach przed świętami?

3)Jakie ciasto wielkanocne lubisz najbardziej?

7.04.2020 r. – Temat: Wielkanoc w naszych domach.

Napiszcie w zeszycie następującą notatkę:

Niedługo będzie Wielkanoc. Upiekę z mamą ciasta. Tatuś odkurzy dywany. Razem z babcią i dziadkiem pomaluję jajka. Będą piękne pisanki. Włożymy je do koszyka. Podczas śniadania wielkanocnego na stole będzie kiełbasa i szynka, jajka i chrzan. Będzie też babka, mazurek i sernik. W koszyczku są moje kolorowe pisanki. Lubię Święta Wielkanocne. Wesołych Świąt!

8.04.2020 r. – Temat: Części mowy w wierszu „Wielkanocny stół”

1. Przeczytajcie wiersz Ewy Skarżyńskiej „Wielkanocny stół”

Nasz stół wielkanocny

haftowany w kwiaty.

W borówkowej zieleni

listeczków skrzydlatych

lukrowana baba

rozpycha się na nim,

a przy babie –

mazurek w owoce przybrany.

Palmy – pachną jak łąka

w samym środku lata,

siada mama przy stole,

a przy mamie tata.

I my.

  • Teraz przypomnijcie sobie części mowy, które już poznaliśmy.

RZECZOWNIKI – to nazwy rzeczy, ludzi, zwierząt, roślin i odpowiadają na pytania KTO? CO?

CZASOWNIKI – to nazwy czynności i odpowiadają na pytania CO ROBI? CO SIĘ Z NIM DZIEJE?

PRZYMIOTNIKI – określają rzeczowniki, odpowiadają na pytania JAKI? JAKA? JAKIE?

Zapiszcie to w zeszycie

  • Teraz poszukajcie w wierszu rzeczowników i zapiszcie je w zeszycie np. co? – stół, kwiaty

zapiszcie: rzeczowniki – co? stół…………………………………………… (poszukajcie więcej przykładów)

szukajcie czasowników – np. co robi? rozpycha się

zapiszcie: czasowniki – co robi? rozpycha się………………………………..(poszukajcie więcej przykładów)

teraz przymiotniki – np. jaki? wielkanocny

zapiszcie: przymiotniki – jaki? wielkanocny……………………………..(poszukajcie więcej przykładów)

W związku ze zbliżającymi się ŚWIĘTAMI WIELKANOCNYMI, mimo dość nieoczekiwanych okoliczności życzę Wam i Waszym bliskim zdrowia, uśmiechu i spokoju przy wielkanocnym stole.  Odpocznijcie trochę, pomóżcie rodzicom w przygotowaniu świątecznych przysmaków. Spotykamy się po feriach świątecznych 15 kwietnia.(:

Pani Kasia

 Dzień dobry czwarta klaso!

Przesyłam zadania na kolejny tydzień. Nadal zadania na cały tydzień będą na stronie, a my codziennie będziemy się spotykać na messengerze.

30.03.2020 r. Temat: Opowiadamy o tym, jak Marcin z przyjaciółmi zakładał bazę. (temat do zapisania w zeszycie)

  1. Zapoznajcie się z treścią czytanki „ Baza”. Poszukajcie w spisie treści, na jakiej stronie jest ten tekst, bo pamiętacie, że ja mam inną książkę. Przeczytajcie tekst jeden raz, potem weźcie do ręki ołówek i podkreślcie w tekście zdania, które są odpowiedzią na pytania z zadania 1 pod czytanką: 1. Kto miał rozmawiać z ciotką? I tak dalej….

to jest praca na poniedziałek po południu, we wtorek gdy się spotkamy na messengerze chciałabym żebyście mieli podkreślone w tekście te zdania, będę o nie pytać.

31.03.2020 r. Temat: Kim jest i co widzi osoba mówiąca w utworze „Trzepak”. (temat do zapisania w zeszycie)

1. Poszukajcie w spisie treści wiersza Tadeusza Wyrwy – Krzyżańskiego „Trzepak”. Obejrzyjcie ilustrację na górze strony, nad wierszem i pomyślcie do czego służy trzepak dorosłym, a do czego mogą trzepak wykorzystywać dzieci?

2. Już wiecie? Super! To teraz przeczytajcie głośno wiersz „Trzepak” i zastanówcie się, jutro mi powiecie: o kim  zapomniał trzepak?, kto barwi się i bawi na trzepaku? Jutro wspólnie napiszemy wnioski. (:

1.04.2020 r. Temat: Uczymy się udzielać informacji w razie zagrożenia. (temat do zapisania w zeszycie)

  1. Pod wierszem „Trzepak” lub na następnej stronie jest rysunek, na którym dzieci wykonują różne czynności. Przyjrzyjcie się ilustacji i zastanówcie się czy wszystkie zabawy są bezpieczne.
  2.  Zwróćcie uwagę na skrzynkę i znak ostrzegawczy, co jest napisane na tabliczce, na górce piasku, co oznacza biał – czerwona taśma, ognisko, czy sprawna, bezpieczna huśtawka powinna tak wyglądać, dzieci i nieznajomy pan częstujacy cukierkami, dzieci i obcy pies.
  3. Czy wiecie, gdzie zadzwonić gdyby działo się coś niepokojącego, znacie numery, przypomnijcie sobie, jutro o tym porozmawiamy na messengerze.

2. 04.2020 r. Temat: Odnaleziony skarb. (temat do zapisania w zeszycie)

1. Poszukajcie w spisie treści opowiadania Krystyny Drzewieckiej „Skarb”. Przeczytajcie a potem zróbcie zdanie 1, pod czytanką, to gdzie trzeba uporządkować plan wydarzeń.

Myslę, że pierwsze zdanie to: I Uczestnik spotkania wpada na ciekawy pomysł. A jakie będzie drugie? Wpiszcie do zeszytu, jutro mi przeczytacie i sprawdzę.

3. 04. 2020 r. Temat: Zbliżają się Święta Wielkanocne.(temat do zapisania w zeszycie)

1. Pomyślcie jakie produkty powinny się znaleźć w koszyczku wielkanocnym: Narysujcie taki duży koszyczek na całą stronę w zeszycie, jak się spotkamy, kazdy z was będzie mówił co by włożył do koszyczka i w ten sposób wypełnimy koszyczek po same brzegi. A wy mi to pokażecie.

Do zobaczenia na messengerze (:

pani Kasia (:

Drodzy rodzice i uczniowie klasy 4a!

W związku z zaistniałą sytuacją przekazuję propozycje tematów do przerobienia z j. polskiego w dniach od 16 marca 2020 do 20 marca 2020 roku. W piątek 20 marca podam następne.

Zadania 23-27.03

Zadania do pobrania

Bardzo proszę o pomoc rodziców, gdyż na lekcjach wiele rzeczy robimy we współpracy z nauczycielem. Proszę pomóc dzieciom szukać w spisie treści odpowiednich treści gdyż w mojej książce jest inna numeracja.