Język polski 8a

Język polski

Witajcie uczniowie 8 klasy !

W tym tygodniu egzaminy. Dlatego spotykamy się tylko w poniedziałek i w piątek na Messengerze.

15.06.2020 r. Temat:  Powtórzenie wiadomości przed egzaminem ósmoklasisty.

19.06.2020 r. Temat: Analiza zadań z egzaminu ósmoklasisty ? j.polski.

Życzę Wam powodzenia, czytajcie uważnie wszystkie teksty i zadania. Dacie radę!!!!

Witajcie uczniowie klasy 8!

W tym tygodniu tylko 3 zagadnienia, bo w czwartek Boże Ciało.

8.06.2020 r. Temat: Przyjaźń wystawiona na próbę. Charakterystyka postaw bohaterów utworu ?Yasminy Rezy ?Sztuka?.

  • fragment w podręczniku strona 294
  • poszukajcie w tekście fragmentów wypowiedzi, które charakteryzują poszczególnych bohaterów
  • wypiszcie cechy poszczególnych bohaterów

9.06.2020 r. Temat: Między poezją a malarstwem. Analizujemy obrazy i związane z nimi utwory poetyckie.

  • reprodukcje: Willem Claesz Heda ?Martwa natura z ciastem?, Jan Veermer ?Mleczarka?, Edward Hopper ?Pokój hotelowy?, Józef Chełmoński ?Bociany?- strona 306
  • teksty poetyckie: Joanna Kulmowa ?Bociany?, Wisława Szymborska ?Vermeer?, Jacek Kaczmarski ?Martwa natura?, Czesław Miłosz ?O! Edward Hopper (1882 ? 1967), ?Pokój hotelowy? strona 307
  • porównajcie wasze wrażenia związane z obrazami z tym co wynika z analizy utworów poetyckich. Zapiszcie wnioski w zeszycie.

10.06.2020 r. Temat: Doświadczenia i poglądy artysty jako odbiorcy sztuki. Wywiad z Tomaszem Bagińskim.

  • wywiad z Tomaszem Bagińskim ?Żyjemy w okresie gigantycznej eksplozji treści? – podręcznik strona 308
  •  Zdjęcia z filmu ?Katedra? strona 309, zdjęcia z filmu ?Kinematograf? strona 310
  • na podstawie tekstu odpowiedzcie na pytanie zawarte w zadaniu 1/312

do zobaczenia na Messengerze.

Czwartek i piątek wolny!

Pani Kasia(-:

Witajcie uczniowie 8 klasy!

Podaję zagadnienia na kolejny tydzień.

1.06.2020 r. Temat: Artysta jako kreator w wierszu ?Radość pisania? Wisławy Szymborskiej.

  • podręcznik strona 279 ? przeczytać wiersz ze zrozumieniem
  • przeczytać polecenie w zadaniu 1 i zastanowić się kim jest podmiot liryczny, pomogą wam w tym zaimki i czasowniki, które musicie znaleźć w wierszu
  • zastanowić się, jaką moc ma artysta ? poeta ? kreator na podstawie fragmentu komiksu ?Wiedźmin?

2.06.2020 r. Temat: Michał Anioł i Vincent van Gogh o swojej pracy.

  • przeczytać tekst Irvina Stone´a ?Michał Anioł Buonarroti? i Vincenta van Gogha ?List do brata? ze zrozumieniem
  • napisać w zeszycie kim był Michał Anioł Buonarroti ora Vincent van Gogh
  • odpowiedzieć na pytania dotyczące treści obu tekstów, pytania są na stronie 284

3.06.2020 r. Temat: Jakim wyzwaniom musieli sprostać twórcy filmu ?Twój Vincent??

  • Przeczytać ze zrozumieniem tekst ?Twórcy filmu odsłaniają kulisy produkcji ?Twojego Vincenta? strona 285
  • wyjaśnić na czym polega proces twórczy powstawania filmu, jakie osoby biorą udział przy produkcji filmu, jakie były problemu przy powstawaniu tego konkretnego filmu
  • dla chętnych obejrzeć na Youtube ?Twój Vincent?

4.06.2020 r. Temat: Fragment powieści Katarzyny Ryrych punktem wyjścia do rozmowy na temat wolności artysty.

  • przeczytać ze zrozumieniem tekst ?Trochę za dużo prawdy? strona 288
  • zebrać informacje o bohaterce utworu ? reżyserce (zapisać w zeszycie)
  • odpowiedzieć na pytanie: co uświadomiła sobie reżyserka po obejrzeniu swojego pierwszego filmu?

5.06.2020 r. Temat: Czym jest prawdziwe aktorstwo?

  • przeczytać fragment dramatu Wiliama Shakespeare´a ?Hamlet ? książę Danii? strona 291
  • napisać w zeszycie, na podstawie tekstu ? jak powinien grać aktor? Zapisać rady Hamleta, które udziela aktorom
  • dla chętnych ? zapoznać się z wypowiedziami Gustawa Holoubka ? strona 293 (kim był Gustaw Holoubek) na temat teatru i gry aktorskiej

pani Kasia (-:

Witajcie uczniowie 8 klasy!

Podaję zagadnienia na kolejny tydzień.

25.05.2020 r. i 26.05.2020 r. Temat: Powtórzenie wiadomości.

Od strony 270 do 272 są pytania dotyczące tego co już w 8 klasie przerobiliśmy, to taki test sprawdzający dla was.

Zadanie 1 dotyczy rodzajów i gatunków literackicj poznanych utworów z rozdziału ?Konflikt i pojednanie? czyli od strony 186 do 269. Przypomnijcie sobie w oparciu o podręcznik tytuły utworów i przyporządkujcie do odpowiedniego rodzaju i gatunku literackiego.

Zadanie 2 ? należy przerysować do zeszytu podaną na stronie 271 tabelkę i uzupełnić brakujący tytuł, autora, czas powstania utworu, czas akcji utworu i tematykę utworu. Do dyspozycji podane utwory w książce, Internet.

Zadanie 3 i 4 zrobimy razem

Zadanie 5 to krzyżówka, w której zapisane już są hasła, a wy macie napisać w zeszycie objaśnienia do nich. Od strony 388 w podręczniku jest Indeks (czyli wypisane są wyrazy i strony na których można znaleźć wyjaśnienia tych słów).

W zadaniu 6 wymagane jest zapisanie autorów i tytułów dzieł, których fragmenty są podane. Ciekawa jestem jak sobie poradzicie?

Zadanie 7 zrobimy razem.

No to do roboty!

27.05.2020 r. i 28.05.2020 r. Temat: Sprawdź siebie ? indywidualna praca z tekstem.

Na stronie 273 macie tekst 1 Rafała Bryndala, należy go przeczytać ze zrozumieniem i odpowiedzieć na trzy pytania związane z tekstem (tak jak na egzaminie ósmoklasisty)

Na stronie 274 jest tekst Pierre Daca, który również należy przeczytać ze zrozumieniem i odpowiedzieć na pytania związane z treścią.

29.05.2020 r. Temat: Jak zdefiniować sztukę?

Przeczytajcie wiersz Wisławy Szymborskiej  ?Radość pisania? i przeanalizujcie ten utwór, pomogą wam w tym pytania pod tekstem.

Na naszych spotkaniach porozmawiamy o wszelkich wątpliwościach.

Witajcie!

Podaję zagadnienia na następny tydzień.

18 i 19 maja 2020 r. (2 lekcje) ? Temat: Zadania utrwalające ? J. Cortazar ?Kondor i kronopio?

  1. Przeczytajcie utwór ze zrozumieniem ? strona 262
  2. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania dotyczące tekstu.
  3. 4 pytanie dotyczy wypowiedzeń ? podpowiedzi na stronie 349
  4. 6 pytanie dotyczy kolokwializmu ? podpowiedź na stronie 354
  5. W 7 zadaniu trzeba podać eufemizm ? strona 361( co to jest?) i antonim (strona 354) do wyrazu śmierdzieć z wiersza.
  6. W zadaniu 9 należy wybrać przysłówki. Przypominam ? odpowiadają na pytania: jak?gdzie?kiedy?
  7. W zadaniu 10 ? stopniowanie przymiotników (343 ? jak stopniujemy przymiotniki)
  8. W zadaniu 11 ? jaki to styl ? niedawno o tym rozmawialiśmy (244 ? style)
  9. To jest taki sprawdzian waszych wiadomości, odpowiedzi na pytania znajdziecie na stronach, które podałam, trzeba tylko pomyśleć. Na pewno dacie radę!!! Jak ktoś będzie miał problem, oczywiście podpowiem na naszym spotkaniu.

20.05.2020 r. – Temat: Jak walczyć z cyberprzemocą?

  1. Przeczytajcie tekst ze zrozumieniem strona 264
  2. Przeanalizujcie zadanie 1 i 2/264
  3. Przyjrzyj się ulotkom (strony 265 ? 266), zastanówcie się: do kogo są adresowane, jaki jest ich cel? Jakie intencje są wpisane w te komunikaty?
  4. Poczytajcie sobie te ulotki, porozmawiamy o cyberprzemocy na naszym live.

21.05.2020 r. – Temat: Nawiązania biblijne w wierszu ?Stworzenie KL Auschwitz?

  1. Przeczytajcie ze zrozumieniem utwór Piotra Macierzyńskiego, który znajduje się na stronie 267
  2. Przeczytajcie, również przypisy ? wyjaśnienia, które znajdują się po lewej stronie utworu: KL Auschwitz. Heinrich Himmler, Richard Glücks, Rudolf Höss, Sachsenhausen. Pozwolą one wam zrozumieć do jakich wydarzeń historycznych nawiązuje utwór.
  3. Spróbujcie odpowiedzieć na pytania pod tekstem.
  4. Z wszystkimi problemami uporamy się na naszym spotkaniu on line.

22.05.2020 r. Temat: Opis i interpretacja obrazu Wasilija Wereszczagina.

  1. Na stronie 269 jest reprodukcja obrazu ?Apoteoza wojny poświęcona wszystkim zdobywcom przeszłym, teraźniejszym i przyszłym?, obejrzyjcie i opiszcie w zeszycie odczucia, które budzi w was to dzieło.
  2. Przeczytajcie co to jest apoteoza? (strona 269), porozmawiamy o interpretacji tytułu wiersza na live.

Do zobaczenia na Messengerze

pani Kasia

Witajcie!

Podaję zagadnienia na kolejny tydzień, zachęcam do pytań jeśli czegoś nie rozumiecie. Szukajcie też w Internecie ? to kopalnia wiedzy!

11.05.2020 r. i 12.05.2020 r.– Temat: Charakterystyka wybranych stylów.

1. Styl ? to sposób wyrażania myśli w mowie lub piśmie. Wiąże się z takim doborem słów, aby jak najlepiej i jak najstosowniej wypowiedzieć się w konkretnej sytuacji. Tę samą treść, w zależności od sytuacji, można różnie wyrazić, np.

Młodzieniec przekroczył próg domostwa.

Chłopak wszedł do domu.

Koleś wlazł do chaty. (do zapisania w zeszycie)

Widzicie różnicę?

2. Na stronie 243 podręcznika macie schemat zróżnicowania współczesnej polszczyzny. Przyjrzyjcie się.

3. Teraz poczytajcie sobie o konkretnym stylu wymienionym w schemacie. Czym charakteryzuje się styl potoczny, przemówień, publicystyczno ? dziennikarski, naukowy i artystyczny?

4. Zapiszcie w zeszycie najważniejsze cechy wymienianego stylu np. styl artystyczny ? występuje w dziełach literackich, cechy charakterystyczne to: indywidualizm, twórcze podejście do języka oraz świadome stosowanie licznych środków i zabiegów stylistycznych w celu osiągnięcia efektu artystycznego.

5. W zadaniu 2/245 należy przeanalizować podany tekst i zastanowić się, jakim stylem jest napisany, popatrzcie, cechy którego stylu dostrzegamy? Porozmawiamy o waszych wątpliwościach na live.

6. Na stronie 246 są podane utwory, które należy przeczytać ze zrozumieniem i zastanowić się jakie cechy stylu artystycznego widzimy w tych utworach (patrz ? styl artystyczny ? strona 245). Myślę, że to proste zadanie, ale jeśli nie? Pytajcie, chętnie odpowiem.

13.05.2020 r. – Temat: W jaki sposób bronić się przed manipulacją?

W niektórych sytuacjach komunikacyjnych nie chodzi o to, by się porozumieć, ale by pokonać rozmówcę, np. wykazać własną wyższość, mieć ostatnie słowo czy udowodnić, ze druga osoba nie ma racji. Mówiący ukrywa wówczas swoje intencje i ucieka się do zachowań powszechnie uznanych za nieetyczne ? najczęściej do kłamstwa, manipulacji czy prowokacji.

Kłamstwo ? to świadome mówienie nieprawdy w celu wprowadzenia kogoś w błąd.

Manipulacja językowa ? to zamierzone wywieranie wpływu na osobę lub grupę, by nieświadomie i z własnej woli robili to, na czym zależy osobie manipulującej.

Prowokacja ? to rodzaj manipulacji; jest to podstępne działanie mające na celu nakłonienie kogoś do określonego postępowania, zwykle szkodliwego dla niego i osób z nim związanych. (zapiszcie w zeszycie definicje: kłamstwa, manipulacji i prowokacji)

1. Teraz, gdy już znacie te pojęcia, obejrzyjcie historyjki na stronie 254, przeczytajcie wypowiedzi bohaterów i wyjaśnijcie, w czym przejawiają się nieetyczne zachowania językowe, to znaczy czy będzie to kłamstwo, prowokacja czy manipulacja?

2. Teraz przeczytajcie tekst Ewy Nowak ?Rozmowa koleżanek? i przeanalizujcie, w jaki sposób porozumiewaja się rodzice Kamili.

3. Znajdź przykłady w tekście na: obrażanie, ironię, kpinę, próbę łagodzenia sytuacji, odwet słowny, poniżenie, atak słowny, przypisywanie drugiej stronie złych intencji, obniżanie czyjejś wartości, próbę zyskania aprobaty świadka rozmowy oraz zafałszowania intencji. Na live porozmawiamy o tych przykładach.

14.05.2020 r. i 15.05.2020 r. Temat: ?Wojna u Lemurów? źródłem refleksji na temat postawy człowieka w obliczu konfliktu.

1. Podręcznik strona 257, zapoznajcie się z tekstem, porozmawiamy o ?wojnie o głupstwa? . Podczas czytania podkreślcie sobie zdania mówiące o tym ? o co kłóciły się Lemury? Czy to były ważne sprawy?

2. Poczytajcie też w Internecie o Leszku Kołakowskim  – filozofie, który między innymi napisał ?13 bajek z królestwa Lailonii dla dużych i małych oraz inne bajki?. ?Wojna u Lemurów? pochodzi właśnie z tego utworu literackiego.

3. Do zeszytu temat, notka biograficzna o Leszku Kołakowskim i zadanie 1/261.

Zachęcam do czytania, widzimy się na Messengerze!

Pani Kasia

Witam po majówce!

Tak jak obiecałam, w tym tygodniu podania, życiorys i CV.

4.05.2020 r. Temat ? Wypełnianie kwestionariusza osobowego do szkoły zawodowej.

Te osoby, które chcą się dalej uczyć  w Zespole Szkół Zawodowych im. Zesłańców Sybiru w Kaliszu na ulicy Wąskiej, mogą wejść na stronę szkoły www.zs.kalisz.pl i pobrać: Kwestionariusz osobowy. Potem razem go wypełnimy, jeżeli będziecie mieli problemy.

5.05.2020 r. Temat ? Pisanie podania do szkoły zawodowej.

 Jeżeli ktoś chce się dalej uczyć w Specjalnym Ośrodku Szkolno ? Wychowawczym nr 1 im. Janusza Korczaka w Kaliszu, na ulicy Augustyna Kordeckiego 17a to pisze podanie wg wzoru.

Podanie ? wzór

Potrzebna kartka A ? 4 (czyli taka duża, jak papier ksero) ? oczywiście wpisujecie swoje dane. Poszukajcie w zeszycie, już pisaliśmy próbne podanie.

Jan Kowalski                                                                                            Kalisz, dnia 23 maja 2020 r.

ul. Polna 2

61 ? 315 Poznań

tel. (061) 155 ? 55 ? 10 

                                                                                                Dyrektor Zespołu Szkół Zawodowych

                                                                                                im. Zesłańców Sybiru w Kaliszu

                                                                                                ul. Wąska 13

   Zwracam się z prośbą o przyjęcie mnie w roku szkolnym 2020/2021 do pierwszej klasy o profilu budowlanym. W tym roku kończę Szkołę Podstawową Specjalną nr 19 w Kaliszu. Chciałbym kontynuować naukę w Zespole Szkół Zawodowych im. Zesłańców Sybiru w Kaliszu.                   

                                                                                                             Z poważaniem

                                                                                                              Jan Kowalski

                                                                                                    (podpis musi być własnoręczny)

6.05.2020 r.Temat ? Pisanie podań w różnych sprawach.

  1. Podanie to gatunek wypowiedzi użytkowej charakteryzujący się odpowiednią konstrukcją graficzną (wymagany jest odpowiedni papier ? formatu A4, czasem i właściwy formularz (tak jak w przypadku szkoły na Wąskiej). Podanie jest oficjalnym rodzajem prośby, składanym z reguły do jakiejś instytucji, władz, urzędu. Styl podania utrzymany jest w tonie urzędowym i uprzejmym. Możemy napisać podanie do Dyrektora Internatu o przyznanie miejsca w internacie, do Dyrektora szkoły o przeniesienie do innej klasy czy do Dyrektora Domu Kultury o udostępnienie sali na próby zespołu muzycznego.
  2. Popatrzcie na stronę 237 ? 238 podręcznika, jak graficznie powinno wyglądać podanie.
  3. Spróbujcie zrobić Zadanie 1 ze strony 238, waszym zadaniem będzie poprawienie zamieszczonego tam podania (patrz ? wzór na górze).
  4. Podanie piszemy na komputerze, podpisujemy się własnoręcznie.

7.05.2020 i 8.05.2020 Temat: Piszemy życiorys i CV.

1. Życiorys to forma użytkowa, której celem jest przedstawienie biografii jej autora, danych o jego życiu, a więc przekaz informacji (gatunek ten charakteryzuje wypowiedź w pierwszej osobie). Życiorys powinien być zwięzły i rzeczowy, powinien eksponować najważniejsze , logicznie powiązanefakty, często odpowiednio dobrane do celu złożenia życiorysu, oraz sytuacji, w której znajduje się piszący (życiorys jest zazwyczaj załącznikiem do odpowiedniego podania)

2. Popatrzcie na przykładowy życiorys na stronie 43 naszego podręcznika, w zielonej ramce na tej stronie znajdziecie też elementy, które powinny się znaleźć w życiorysie.

3. Poszukajcie w zeszycie, bo już pisaliśmy życiorys. Trzeba go tylko bezbłędnie przepisać, tak jak podanie, na kartce A ? 4, oraz własnoręcznie podpisać po wydrukowaniu. Każdy z was, gdy napisze na komputerze podanie i życiorys  prześle mi zdjęcie swojej pracy. Ja sprawdzę i dopiero wtedy, gdy już będziemy pewni, że jest bezbłędnie zostaną te dokumenty wydrukowane.

4. Obecnie coraz częściej typowy życiorys jest zastępowany CV (skrót od łacińskiego curriculum vitae czytaj kurikulum wite ? przebieg życia), w którym najważniejsze dane osobowe przedstawia się w punktach w odwróconym porządku chronologicznym (od teraźniejszości do przeszłości). Na stronie 44 podręcznika są wskazówki do napisania CV ora przykładowe CV. Myślę, że również możecie napisać CV, bo gdy po ukończonej szkole zawodowej będziecie się starać o pracę, to właśnie CV będzie wam potrzebne.

Będziemy rozmawiać o pisaniu tych dokumentów na naszych spotkaniach on line.

Pani Kasia

Witam!

 Na początek miła informacja, w tym tygodniu tylko 4 tematy, zbliżają się święta majowe (-:

W planie mamy pisanie na czysto podania i życiorysu, ale zajmiemy się tym po weekendzie majowym, a więc nabierzcie sił. Wiecie już jaj pisać podanie i życiorys, bo to robiliśmy. Wrócimy do tego, obiecuję.

27.04.2020 r. Temat: Poetycki apel w wierszu Marii Pawlikowskiej ? Jasnorzewskiej ?Wagi?.

  1. Otwórzcie podręcznik na stronie 239, jest tam wiersz polskiej poetki i dramatopisarki Marii Pawlikowskiej ? Jasnorzewskiej ?Wagi?.

Możecie przeczytać sami wiersz albo wejść na www.sluchapka.gwo.pl i wysłuchać interpretacji wiersza. Co wam da sluchapka? Pozwoli kształcić waszą umiejętność słuchania ze zrozumieniem, podkreśli znaczenie słów i nada im moc oraz pobudzi wyobraźnię. Poza tym jednoczesne słuchanie i śledzenie tekstu wzrokiem pomaga lepiej zrozumieć sens utworu, który łatwy nie jest. A więc zachęcam!

  • A teraz spróbujcie odpowiedzieć na pytania pod utworem, będziemy o tym rozmawiać na łączeniach.
  • Na koniec napiszcie jak zwykle gdy poznajemy nowego twórcę, notkę biograficzną o Marii Pawlikowskiej ? Jasnorzewskiej.

28.04.2020 r. Temat: Apel o pokój na świecie tematem dzieł współczesnych artystów.

1.Waszym zadaniem będzie przyjrzenie się różnorodnym pracom plastycznym (reprodukcjom):

a) Paweł Kuczyński ?Pokój? – akwarele i kredki na papierze ? strona 241

b) Joe Scorsone, Alice Drueding ?Alternatywy dla wojny? – strona 241

c) Zhong Hongshui ?Nie wojuj? – strona 242

d) Jacek Staniszewski ?Wojna jest zła? – strona 248

e) Justyna Krzywicka ?Wojna jest zła? – strona 248

Jakie jest wasze pierwsze wrażenie? Jak myślicie, w jaki sposób tytuł dzieła nawiązuje do propagowanych haseł?

  • Przeczytajcie, teraz na stronie 242 definicję słowa PERSWAZJA, czy uważacie że te prace plastyczne mogą spełniąć perswazyjną funkcję? Porozmawiamy o tym na łączeniach.

29.04.2020 r. Temat: Brak porozumienia między ludźmi tematem wiersza ?Na wieży Babel? Wisławy Szymborskiej.

1. Wisława Szymborska, to postać wam znana, polska współczesna poetka, noblistka(niestety już nieżyjąca). Zanim jednak przystąpicie do czytania wiersza, poszukajcie w Iternecie biblijnej opowieści o wieży Babel i zastanówcie się, symbolem czego jest wieża Babel?

2. Teraz gdy już wiecie, możecie się zająć czytaniem. Ciekawa jestem jakie są wasze wrażenia. Myślę, że takie same jak moje ?o co chodzi w tym wierszu, nie rozumiem o czym oni mówią? – no właśnie!

3. Zauważyliście na pewno, że wiersz napisany jest w formie dialogu czyli rozmowy i w dodatku niektóre wypowiedzi wyróżnione są inną czcionką.

4. Przeczytajcie teraz wiersz jeszcze raz, ale weźcie pod uwagę rodzaj czcionki. Myślę, że teraz wszystko stało się jasne!

5. Porozmawiamy na łączeniu, czego symbolem może być wieża Babel w tym wierszu. Popatrzcie też na zdjęcie na stronie 253, które sytuacje znane wam z własnych doświadczeń i obserwacji kojarzą się z wieżą Babel.

30.04.2020 r. Temat: Święto Narodowe Trzeciego Maja.

1. Zbliżają się majowe święta. Dzisiaj przypomnimy najważniejsze informacje związane z uchwaleniem Konstytucji 3 maja.  Mam dla was pytania, poszukajcie na nie odpowiedzi, pewnie rozmawialiście o tym na historii. Na łączeniu porozmawiamy o waszych odpowiedziach.

Pytania:

a) W którym roku została uchwalona Konstytucja 3 maja?

b) W jakich okolicznościach została uchwalona?

c) Jakie zmiany w państwie miała wprowadzić?

d) Kto był jej twórcą?

2. Teraz popatrzcie na reprodukcję obrazu Jana Matejki ?Konstytucja 3 maja? (wysyłam zdjęcie na messenger), jakie są wasze wrażenia i pierwsze spostrzeżenia?

3.  Odszukajcie teraz na obrazie:

króla Polski ? jaki to król?

Marszałka Sejmu Wielkiego ? potraficie podać imię i nazwisko?

Drugiego marszałka

prezydenta Warszawy i jeg córkę

przeciwnika konstytucji i zdrajcę targowickiego

protestującego posła

bratanka króla

jednego z przywódców Stronnicta Patriotycznego, a także jednego z najważniejszych twórców konstytucji

Na naszym łączeniu porozmawiamy o tych osobach.

  • Jeżeli chcecie zobaczyć obraz w kolorze, wejdźcie na stronę www.gwo.pl ? Materiały dydaktyczne/Scenariusze lekcji i inne pomoce dydaktyczne/Gimnazjum. Tam znajdziecie reprodukcję w formie elektronicznej.

Jutro zajęć nie ma, bo jest 1 maja ? Święto Pracy, do zobaczenia i usłyszenia na Messengerze  4 maja.

Witam ponownie!

Tak jak obiecałam, przesyłam materiały z którymi powinniście się zapoznać i tak jak się umawialiśmy dyskutujemy na ich temat na naszych łączeniach na Messengerze.

Na początku ważna informacja, w zeszłym tygodniu rozmawialiśmy na temat utworów w literaturze polskiej poruszajacej temat Żydów, Holokaustu i Powstania w getcie. Właśnie w minioną niedzielę 19 kwietnia była 77 rocznica wybuchu powstania w getcie.

To właśnie 77 lat temu, 19 kwietnia 1943 roku, gdy Niemcy przystapili do akcji likwidacji getta, do walki ruszyło około tysiąca słabo uzbrojonych bojowników żydowskich. Powstanie trwało do połowy maja i zakończyło się całkowitym zniszczeniem ?dzielnicy żydowskiej? w Warszawie.

W tym roku, w związku z epidemią koronawirusa w Polsce, rocznica wybuchu powstania w getcie warszawskim zostanie upamiętniona syrenami alarmowymi w południe. W dziesięciu punktach miasta, gdzie toczyły się walki, zostaną również złożone kwiaty. Z powodu pandemii nie będzie uroczystości pod pomnikiem Bohaterów Getta.

 W ramach obchodów o 16.00 na stronie www.1943.pl, Muzeum Getta Warszawskiego udostępni także słuchowisko ?Gdy powstało warszawskie getto?. Zachęcam do obejrzenia i wysłuchania.

Podaję zagadnienia na kolejne dni.

20.04.2020 r. Temat: Jak przedstawić zdarzenia z powstania warszawskiego? Analiza utworu Mirona Białoszewskiego. (temat do zapisania w zeszycie)

  1. Otwórzcie podręcznik na stronie 222 i przeczytajcie wstęp ? Z perespektywy cywila, z którego dowiecie się jakie były okoliczności wybuchu powstania warszawskiego.
  2. Teraz, zapoznajcie się z fragmentem utworu Mirona Białoszewskiego ?Pamiętnik z powstania warszawskiego?. Pamiętacie, gdy prosiłam was przed feriami abyście założyli sobie ?pamiętnik? właśnie po to aby opisywać zdarzenia dnia codziennego? Spróbujcie porównać te dwa ?pamiętniki?. Na łączeniach porozmawiamy o podobieństwach i różnicach. Na stronie 360 podręcznika przeczytajcie definicję ?pamiętnika?, myślę że pomoże wam ona w zrozumieniu stylu wypowiedzi literackiej polskiego poety, prozaika, dramatopisarza i aktora Mirona Białoszewskiego.
  3. Polecam również kanał YouTube, wpiszcie sobie ?Pamiętnik z powstania warszawskiego? Lektor Pl i posłuchajcie utworu w wykonaniu polskiego aktora Adama Woronowicza, z podkładem muzycznym w tle. Na filmiku widać również czarno – białe filmy i zdjęcia archiwalne, które zobrazują rzeczywistość przed i po powstaniu.
  4. Na koniec w zeszycie napiszcie notkę biograficzną o Mironie Białoszewskim ? można skorzystać z informacji z podręcznika na stronie 75 lub z internetu. Na live dopowiem ciekawostki o autorze ?Pamiętnika z powstania warszawskiego?.
  5. Dominikowi wyślę fragment tekstu na messengerze.

21.04.2020 r. Temat: ?Elegia o ? (chłopcu polskim)? jako metafora losu pokolenia doświadczonego przez wojnę. (temat do zapisania w zeszycie)

1. Myślę, że na początku powinniście zapoznać się z życiorysem poety, który napisał ?Elegię o ? (chłopcu polskim)? Krzysztofie Kamilu Baczyńskim ? bo to tragiczna postać w literaturze polskiej, walczył w powstaniu warszawskim, zginął w czwartym dniu powstania, mając 23 lata. Na YouTubie wpiszcie sobie Krzysztof Kamil Baczyński  – omówienie twórczości, dowiecie się ciekawostek z życia poety i usłyszycie wiersz, który będziemy omawiać, w mistrzowskim wykonaniu polskiego aktora.

2. Teraz sami przeczytajcie wiersz, który jest w podręczniku na stronie 233. (Dominikowi wyślę tekst)

– przeczytajcie jakim gatunkiem literackim jest elegia ? podręcznik strona 233

– po przeczytaniu wypiszcie czasowniki w 3 osobie liczby mnogiej (oni) np. oddzielili……

– teraz poszukajcie czasowników w 2 osobie liczby pojedynczej (ty) np. wyszedłeś…….

– przygotujcie się, będziemy o tym rozmawiań na naszym live na messengerze.

– postaramy się zinterpretować metafory występujące w wierszu:

 ?…przemierzyłeś po omacku najwstydliwsze z ludzkich dróg.

I wyszedłeś, jasny synku, z czarną bronią w noc,

i poczułeś, jak się jeży w dźwięku minut ? zło.

Zanim padłeś, jeszcze ziemię przeżegnałeś ręką.

3. Przypomnijcie sobie co to jest metafora? Podręcznik strona 361

4. Bądźcie przygotowani do analizy wiersza na naszym live.

22.04.2020 r. Temat: Ofiarność wobec ojczyzny ukazana w wierszu Jana Lechonia pt. ?Przypowieść?.

1. Wiersz znajduje się w podręczniku na stronie 234, jego autorem jest Jan Lechoń, o którym krótką notatkę możecie przeczytać na stronie  235.

2. Jeśli chcecie skorzystać z aplikacji www.sluchapka.gwo.pl i samodzielnie nie czytać wiersza tylko go wysłuchać to zapraszam, jeśli nie, sami przeczytajcie najlepiej na głos wiersz.

3. Zanim przystąpimy do omawiania sytuacji lirycznej w wierszu poszukajcie następujących środków stylistycznych: pytanie retoryczne, epitety, powtórzenia oraz rymy. Wypiszcie je w zeszycie pod tematem, chociaż po jednym.

4. Na  live porozmawiamy o bohaterach lirycznych tego wiersza, dlatego zapraszam do zapoznania się z wierszem.

23.04.2020 r. i 24.04.2020 r. – Temat: Utrwalamy wiedzę i umiejętności z zakresu podstawy programowej.

1. Przed wami powtórzenie i taki mały test. Zobaczymy jak sobie poradzicie?

2. Na stronie 236 jest wiersz Kazimierza Wierzyńskiego ?Lekcja konwersacji?, oczywiście przeczytajcie go ze zrozumieniem.

3. Pod wierszem są pytania do wiersza (dokładnie jak podczas egzaminu ósmoklasisty), dotyczące np. rodzaju literackiego, problematyki utworu, środków stylistycznych, zasad ortograficznych, form gramatycznych czasownika.

4. Spróbujcie samodzielnie w domu udzielić odpowiedzi na pytania, jeżeli będziecie mieć wątpliwości, postaram się wszystkie rozwiać na naszym live na messengerze.

Do zobaczenia i usłyszenia(-:

Witajcie po świętach!

W tym tygodniu pracujemy tylko trzy dni, dlatego zachęcam do nauki:(

Przed świętami prosiłam, żebyście zapoznali się z utworami Melchiora Wańkowicza, jeden z nich ?Ziele na kraterze? mówił o Powstaniu Warszawskim. Na naszych spotkaniach na Messengerze w tym tygodniu będziemy się cały czas odwoływać do tego wydarzenia, tak ważnego w historii Polski. Podaję kolejne tematy lekcji.

15.04, 16.04, 17.04. 2020 r. (temat na trzy dni pracy) – Temat: Losy Żydów w okupowanej Warszawie na podstawie pamiętnika Władysława Szpilmana. (do zapisania w zeszycie ? temat na dwie lekcje)

  1. Na początek poszukajcie w różnych źródłach (encyklopedia, Internet) informacji dotyczących nacjonalizmu i rasizmu. Napiszcie wyjaśnienie tych słów w zeszycie. Gdy już poznaliście znaczenie tych słów, lepiej zrozumiecie z jakimi problemami borykali się Żydzi w czasie II wojny światowej, w czasie powstania w getcie itp.
  2. Zapoznajcie się z fragmentami powieści Władysława Szpilmana ?Pianista. Warszawskie wspomnienia 1939 ? 1945.? (od strony 217 do 219)
  3.  Na podstawie tekstu Władysława Szpilmana opiszcie, w jaki sposób hitlerowcy prowadzili swoją rasistowską politykę wobec Żydów:

– jakie zarządzenia dotyczące Żydów wprowadzili Niemcy?

– co było celem tych nakazów?

– jak Żydzi na nie reagowali?

Polecam wam podkreślenie w tekście tych informacji podczas czytania, a będziecie mieli gotową odpowiedź!

  • Spójrzcie jeszcze raz w tekst i powiedzcie, jak hitlerowcy uzasadniali decyzję o stworzeniu getta i inne formy prześladowania Żydów.

– podajcie sposób opisania przez narratora stanowiska Niemców,

– funkcję ironii (sprzeczność między dosłownym znaczeniem słów a ich intencją np. ?należyte wychowanie socjalne? w obozach) i eufemizmów (wyrazów, które łagodzą znaczenie lub osłabiają silne zabarwienie emocjonalne zastępowanego wyrazu np. ?przeznaczeni do odstrzału?).

  • Na stronie 220 podręcznika macie fragment pamiętnika niemieckiego oficera Wilma Hosenfelda, który ocalił Władysława Szpilmana podczas II wojny światowej. Przeczytajcie te fragmenty i na naszych ?łączeniach? podyskutujemy, do czego mogą prowadzić nietolerancja i dyskryminacja. Porozmawiamy również o tym, czy nietolerancja i dyskryminacja istnieją we współczesnym świecie?
  • Będziemy o tym wszystkim rozmawiać na naszych codziennych łączeniach, proszę bądźcie przygotowani.
  • Aby podsumować te trzy lekcje zachęcam do obejrzenia filmu na podstawie powieści Władysława Szpilmana ?Pianista?. Reżyserem tego filmu jest Roman Polański ? polski reżyser, film jest koprodukcją francusko ? niemiecko – polsko ? brytyjską, co oznacza, że występuje tam plejada aktorów prawie z całego świata.

Witajcie! W tym tygodniu pracujecie tylko 3 dni ? Hurra! – bo zbliżają się Święta Wielkanocne.

Pewnie widzieliście spis lektur obowiązkowych, które powinny być przeczytane do egzaminu?! Na stronie 3 arkusza egzaminu ósmoklasisty, tego, który wam wysłałam.

Wszystkie, prócz dwóch przerobiliśmy.

Melchior Wańkowicz, ?Ziele na kraterze (fragmenty), ?Tędy i owędy (wybrany reportaż).

Szkoda, że nie możemy się spotkać w szkole, bo posiadam utwory tego wybitnego pisarza, nazywanego królem reportażu, jedną z największych indywidualności polskiej literatury XX wieku. Melchior Wańkowicz był latach 1943 ? 46 korespondentem wojennym 2. Korpusu generała Andersa. Był ceniony za swoją nieugiętą postawę i kochany przez miliony czytelników.

Pisarz ten w utworze ?Ziele na kraterze? pokazał lata okupacji niemieckiej w Polsce oraz cierpienie matki po stracie córki w Powstaniu Warszawskim (te fragmenty książki należą do najbardziej przejmujących obrazów ludzkiego bólu).

Przeczytajcie przed świętami dwa fragmenty: na stronie 227 w Podręczniku – ?Ziele na kraterze? i na stronie 249 ?Tędy i owędy?

6.04.2020 r. Temat do zapisania w zeszycie ? Miasto ruin ? czytamy fragmenty powieści Melchiora Wańkowicza ?Ziele na kraterze?(na marginesie mogą być dwie daty 6 i 7 kwiecień, bo trochę czasu wam to zajmie)

Pod tematem powinna się znaleźć notka biograficzna o autorze ? podpowiedź na stronie 232 podręcznika lub w internecie.

Możecie też na vod.tvp.pl obejrzeć wybrany film: ?Kama? – o wojennych losach legendarnej łączniczki batalionu ?Parasol? lub ?Miasto 44? czy ?Czas honoru? o Powstaniu Warszawskim, albo poszukajcie na YouTube ?Miasto ruin?, aby lepiej zrozumieć rzeczywistość tamtych czasów.

8.04.2020 r. Temat –  ?Biały bilet? na podstawie fragmentu tekstu ?Tędy i owędy? Melchiora Wańkowicza.

Przeczytajcie fragment utworu ?Tędy i owędy?, który co prawda nie mówi o II wojnie światowej, ale o stosunku do wojny jednego z bohaterów. Po przeczytaniu ze zrozumieniem zapiszcie zad. 1 i odpowiedzcie na zadane pytania. Potem zadanie 2 a) i b). Gdy się spotkamy na czacie będę o to pytać.

W związku ze zbliżającymi się ŚWIĘTAMI WIELKANOCNYMI, mimo dość nieoczekiwanych okoliczności życzę Wam i Waszym bliskim zdrowia, uśmiechu i spokoju przy wielkanocnym stole.  Odpocznijcie trochę, pomóżcie rodzicom w przygotowaniu świątecznych przysmaków. Spotykamy się po feriach świątecznych 15 kwietnia.

Pani Kasia

Witajcie! W tym tygodniu przypomnicie sobie ?Jak pisać?? Dobrze wiecie, że podczas egzaminu ósmoklasisty są do napisania dwie prace pisemne: jedna krótsza, jedna dłuższa. Ale najpierw odbędą się online próbne egzaminy ósmoklasistów.

 W poniedziałek 30 marca będzie próbny egzamin z j.polskiego. Materiały z zadaniami egzaminacyjnymi zostaną zamieszczone na stronie CKE oraz OKE. Wasz wychowawca, na pewno was już o tym poinformował.

Powodzenia podczas próbnego egzaminu z j.polskiego. Jak się połączymy tego dnia (tzn. w poniedziałek) na Messengerze to porozmawiamy jak wam poszedł egzamin, zobaczymy z czym był problem.

31.03.2020 r. Temat: Opis krajobrazu wiosennego.(do zeszytu)

Wyjrzyjcie przez okno i zwróćcie uwagę jakie są wasze doznania:

  • wzrokowe ? tzn. co widzicie? Drzewa  – jakie?, kwiaty ? jakie?, niebo ? jakie?, słońce ? jakie?
  • słuchowe ? tzn. co słyszycie? np. śpiew ptaków, bzyczenie owadów,
  • dotykowe ?  np. miękkość młodych listków na krzewach,
  • węchowe ? świeże powietrze

Pomyślcie o tym od rana i jak się spotkamy na messengerze to spróbujemy napisać.

1.04.2020 r. Temat: List do kolegi (koleżanki).(do zeszytu)

Znaleźliśmy się wszyscy w nowej, trudnej sytuacji. Spróbujcie w formie listu napisać jak żyjecie teraz w domu, z czym macie problemy, co was denerwuje itp.

Pamiętajcie, że pisząc list

  • w prawym górnym rogu piszemy miejsce i datę napisania listu,
  •  na środku ? nagłówek (Kochany Kolego!, Droda Kasiu! czy po prostu: Marto!),
  • pamiętajcie o akapitach (to wcięcie w tekście)
  • kończymy zwrotami typu: Kończę i pozdrawiam, Całuję, Czekam na szybką odpowiedź
  • pamiętajcie o pisaniu wielką literą zwrotów grzecznościowych, czyli Ciebie, Ty, Tobie,
  • na końcu podpiszcie się (:

Poszukajcie w zeszycie przedmiotowym, na pewno pisaliśmy list, poszukajcie też w Internecie: jak napisać list?

Na spotkaniu na grupie na messengerze w środę porozmawiamy o liście, bądźcie przygotowani!

2.04.2020 r. Temat: Recenzja.(do zeszytu)

Na czwartek przeczytajcie Recenzję 1 i Recenzję 2 ze strony 209 i 210 podręcznika. Zapoznajcie się z definicją recenzji w podręczniku na stronie 209. Na spotkaniu grupy na messengerze porozmawiamy o recenzji. Bądźcie przygotowani (:

3.04.2020 r. Temat: Opis grafiki.(do zeszytu)

Obejrzyjcie grafiki zamieszczone w podręczniku na stronach 247 ? 248. Pomyślcie, która z grafik najbardziej do was przemawia, najbardziej wam się podoba. Na naszym spotkaniu na grupie na messengerze, każdy z was opisze swoją wybraną grafikę, uzasadni, dlaczego właśnie tę wybrał.

Zadania 23-27.03

W związku z zaistniałą sytuacją przesyłam materiały do przerobienia w czasie od 16 marca do 20 marca 2020 r. lekcji z j. polskiego. Pamiętajcie, że to Ważne! Bo przygotowujecie się do Egzaminu. 16.06.2020r.

Zadania do pobrania

Zachęcam do systematycznej pracy, nie będzie was kusiło, żeby wychodzić z domu i narażać się na kontakt z wirusem. Życzę zdrowia, następne materiały, za tydzień.